Skellefteå Kraft

Teksup - Lägga ärende mot Perific

Uppdaterad

Ansvarig för guide: Teknisk Support

Berörda avdelningar: Teknisk Support

Innehåll: Hur vi lägger ett ärende till Perific efter vi haft en dialog med kund och behöver fel-anmäla detta.

1. Efter kontakt med kund börja med att öppna upp kundens Affärskort.

2. Under kundens affärskort och gå till fliken "Ärenden" och tryck på + . Om kunden mailat in eller att ett ärende kommit in från en annan avdelning så det redan finns ett ärende kan vi arbeta utifrån det befintliga ärendet så vi slipper dubbletter.

3. När vi skapar upp ett ärende fyller vi i kortet enligt nedan. De gula fälten fylls i automatiskt om du skapat ärendet från affärskortet. Kommer ärendet från en annan avdelning kopplar vi detta till rätt kund och affär. Glöm inte att parkera ärendet ca 7 dagar fram. 

Under Problembeskrivningen fyller vi i en utförlig beskrivning till vad som hänt.

Det är alltid bra att fråga kunden hur den vill bli återkopplad t.ex. mail eller telefon. Har vi frågat efter detta noterar vi det under problembeskrivningen.

4. För att lägga ett ärende till Perific så mailar vi dem från ärendet. Mail till Perifics support: support@enegic.com Där är det viktigt att vi skriver in kundens mailadress som du hittar på affärskortet då det är kundens användarnamn i Perifics portal. Detta minskar ledtiden för felsökningen då Perific inte behöver fråga upp om mailet i ett vändande mail.

I detta mail skriver du en utförlig beskrivning till vad problemet är, vad vi har bett kunden testat samt vad kunden testat innan. I mailet kan vi även bifoga bilder eller liknande som kan underlätta med en felsökning, som bild på grafer/trasig del eller något som kan hjälpa felsökning.

 5. Efter vi skickat mailet så kommer denna ruta dyka upp tryck då på ja så mailet sparas i ärendet.

6. En ny ruta kommer då dyka upp, välj då E-post i rullistan under "Dokumenttyp" och tryck sedan på "Spara och stäng"

7. När all väsentlig information finns i ärendet så trycker vi på "Spara och stäng" uppe i det vänstra hörnet i ärendet.

Finns det historikloggar eller dokument som gäller ärendet sedan innan kopplar vi även dessa till ärendet så vi har allt samlat på en och samma plats

KLAR!

Guide taggad med: ärende felanmälan
warning Created with Sketch.