Teksup - Hur vi krediterar en faktura som är gjord i nya flödet
Ansvarig för guide: Teknisk Support
Berörda avdelningar: Teknisk Support
Innehåll: Hur vi krediterar fakturan i D365 samt exporterar ordern på nytt.
Har vi fått tillbaka ärendet från fakturaavdelningen kan man hoppa till steg 5.
1. Öppna sedan upp kundens affärskort och gå till fliken "Ärenden" och tryck på +
.
2. Fyll sedan i de gröna fälten enligt bilden nedan.
Under Problembeskrivning är det viktigt att vi fyller i kundens Xellent Order ID då det är detta faktura använder i D365 (Xellent) för att kunna hitta ordern och kreditera denna så smidigt som möjligt.
I problembeskrivnings rutan kan man även fylla i vilken justering som ska göras så det blir lätt för nästa person på Teknisk Support att hantera krediten.
3. Efter vi fyllt i alla fält så skickar vi ett mail från ärendet till lagret: laddbox@skekraft.se för att informera om att produkten kommer vara markerad som att den ska skickas ut på nytt i D365, men att den inte ska det då fakturan endast ska krediteras.
Mailsvar till lager:
Hej,
Vi kommer kreditera: SO100XXXX så den kommer komma in på ordern i D365 på nytt, men det är ingenting som ska skickas ut till kund.
Ha en fin dag,
4. När vi mailat lagret och fyllt i informationen i ärendet så trycker vi på spara stäng så tar faktura över krediteringsprocessen.
Här kan du avsluta för nu då vi måste invänta faktura i nästa steg.
5. När faktura är färdiga kommer ärendet läggas tillbaka till vår ärende kö med en kommentar under historiken i ärendet från den på fakturaavdelningen som lagt in krediten.
6. Öppna då upp D365 och byt till bolag SKS.
7. Gå sedan till "Laddboxflöde Teknisk support" längst ner på startsidan.
8. Klicka sedan "Alla försäljningsorder"
8. Sök på SO-numret under "Alla försäljningsorder(TS)" i D365. Du hittar SO-numret i ärendet alternativt i kundens affärskort under "Xellent Order ID"
9. Sedan klickar du på order numret som på bilden nedan för att komma in i själva ordern.
10. När du öppnat upp ordern kommer du se att en kredit på respektive rad inkommit.
11. Bocka då i alla rader och tryck sedan på "Ta bort" (Tips, trycker du på bocken vid Typ i den gulmarkerade rutan så markeras alla rader automatiskt).
12. Gå tillbaka till kundens affärskort och justera priset på den artikel som ska justeras.
13. Kolla under "Totalsumma med avdrag" vad slutpriset blir mot kund så det stämmer överens med vad som är kommunicerat mot kund.
14. För att exportvara orderna på nytt måste vi öppna upp artikeln under fliken "Affärsarticklar" genom att dubbelklicka på raden och bocka ur Exporterad inne på artikeln
och sedan trycka på spara stäng
.
Detta går även att massuppdatera så man slipper gå in på alla artiklar individuellt. Håll då in ctrl på ditt tangentbord och klicka på alla artiklar så de är markerade.
Högerklicka sedan på valfri artikel - Massuppdatera - Exporterad
En ruta kommer då dyka upp bocka ur raden exporterad sedan trycker du på OK så kommer alla rader du markerat uppdateras till icke exporterade
15. Byt sedan "Exportstatus" på affärskortet till "Redo för fakturering"
16. Tryck sedan på Spara uppe till vänster i affärskortet.
17. Gå tillbaka till ordern i D365 och ladda om sidan på den snurrande pilen uppe till höger på hemsidan för att se när de nya artiklarna är exporterade på nytt.
18. Fyll i alla rader i kolumnen ”Leverera nu” då alla artiklar är inexporterade på nytt (Notera att grönt teknikavdrag är minuskvantitet då det är ett avdrag.)
Obs. Om det gäller exempelvis 10m kabel och du har fyllt i kvantitet 10st så behöver du även leverera 10st
19. Klicka på försäljningsorder -> Noteringar , där finns texten som följer med på fakturan.
20. Nu kommer det finnas 2 noteringar då vi exporterat ordern på nytt. Öppna då upp den äldre noteringen och kopiera installatörens namn och organisationsnummer och ta sedan bort den äldre noteringen genom att trycka på "Ta bort"
Vi vill ta bort den äldre noteringen då vi justerat pris och då kommer även priset för Grönt teknikavdraget justeras, detta måste vara korrekt så underlaget mot skatteverket blir korrekt.
Den notering som har installatörens namn och organisationsnummer är den äldre noteringen som ska tas bort då detta fylls i manuellt. Är du osäker kan man även jämföra Datum och tid med de olika noteringarna (Gul markerat)
21. När du tagit bort den gamla noteringen kommer den nya dyka upp. Fyll då in installatörens namn och organisationsnummer. Tryck sedan på spara och sedan på pilen tillbaka.
22. Klicka på Plocka och packa->Bokför följesedel
23. Nu ser du vad du är påväg att bekräfta, viktigt att kvantitet är Leverera nu och att skriva ut följesedel är Nej klicka sedan OK nere till höger.
24. Klicka sedan på OK i rutan som dyker upp.
25. Gå sedan tillbaka till ärendet i lime. Gå till fliken historik och tryck på +
26. Fyll i de gröna fälten nedan och tryck på spara stäng (Anteckningen fyller du utifrån kundens ärende)
27. Tryck sedan på "Avsluta ärende"
KLAR, snyggt jobbat!