Teksup D365 - Ändra försäljningsorder från "levererat" till "öppen order"
Ansvarig för guide: Teksup
Berörda avdelningar: Teksup
Innehåll: Om vi vill ändra i en order innan en faktura hunnit skapas.
Hur man ”ångrar” när man har bokfört en följesedel på sin försäljningsorder.
Exempel: Kund ångrar köp och skickar tillbaka artiklarna och en faktura INTE har skickats till kunden
Som syns på bilden har artikeln radstatus ”Levererad” som innebär att det är ”uttagen” ur saldo och väntar på att faktureras.
Om du vill ångra detta av någon anledning, tex att kund har skickat tillbaka artikeln och ångrat köpet följer nedan en manual om hur du går till väga.
1. Klicka dig till Plocka och packa-> Journaler-> Följesedel för att komma åt den bokföring du vill ångra.
2. Klicka på Korrekt
3. Klicka på Rader och ställ dig i fältet Uppdatera och vill du ångra allt antal som du bokfört så skriver 0 eller tar bort värdet i fältet.
4. Klicka OK
5. Nu har radstatusen på din artikel ändrats till ”Öppen order” vilket innebär att du har ångrat bokföringen av följesedeln och saldot på artikeln har åkt tillbaka in på lagerhyllan.
Bra jobbat!