Skellefteå Kraft

FAQ laddboxar till energibolag

Uppdaterad

Energibolagen är i detta fall den huvudsakliga kunden. Om de i sin tur väljer att sälja vidare boxarna blir det ytterligare en kund. Även om vi inte ansvarar för den senare är det ändå viktigt att vi har med den i åtanke om vårt varumärke nämns/berörs i sammanhanget. Skellefteå Kraft bär t.ex. ansvaret för garanti på boxarna.


När vi har samtalat om energibolagsaffären så har vi varit medvetna om att det blir flera kunder i processen men vi kommer endast att supportera energibolagen, inte slutkund. Väljer energibolagen att köpa boxar via oss så är det köplagen som blir tillämpad.


Var ska slutkund (tex privatperson) vända sig om de behöver support, som inte handlar om garanti? 

-Slutkund ska vända sig till CA eller till sitt energibolag. Energibolaget kan i sin tur ta kontakt med oss.


Hur hanterar vi ev. garantiärenden internt, är leverans och support förberedda?

- Leverans och support har varit med i dialogen från start och har varit delaktiga i paketeringen så de är förberedda.


Vad har vi för leveranstider på enskilda boxar resp. pall?

- Energibolagen blir behandlade som en helt vanlig kund, dvs vår befintliga leveranstid kommer att tillämpas.


Var skickas boxarna från? Vårt lager eller ChargeAmps?

- Beroende på vårt eget lagersaldo kan laddboxarna skickas från vårt lager eller från ChargeAmps lager. Det beslutar leveransavdelningen.


Hur har det sett ut vid de tidigare affärer vi gjort med energibolagskunder?

- Vi har behandlat affären på samma sätt som alla andra laddboxaffärer.


Syftet med säljbladet är att undersöka intresse, men vi bör vara redo om intresse finns och vi får kunder som vill gå vidare med erbjudandet. Är vi inte redo finns en risk för att vi skadar varumärket. Sälj ansvarar för att de kan hantera ev. förfrågningar? Även för att säkra att resten av kedjan också är redo, till exempel leverans och support. Förslagsvis får detta gå genom sälja och leverera-processen för att säkra att vi har allt på plats. 

-Självklart behöver vi säkerställa att det blir en bra kundresa hela vägen men vi har haft med oss leverans i dialogen/paketeringen från steg ett så vi har tänkt helheten. Dessa kunder kommer dessutom att ”åka” genom befintlig laddboxprocess. Vi har dessutom andra energibolag som köper helpallar av oss och där fungerar flödet.

warning Created with Sketch.