Skellefteå Kraft

MKA- PRODAT mejl

Uppdaterad

Gå till mejlinkorgen PRODAT 13200 SKAB.

 

  • Bevakningsmejl. När vi har skickat en inflytt men kunden inte har nätavtal är nätbolaget skyldig att bevaka i 15 dagar från det sökta startdatumet. Här finns manualen för det.

  • När nätbolaget får en negativ aperak på sina skickade meddelanden mejlar dom och frågar vad det är som har hänt. Här finns manualen.

  • Kundånger och ändring av startdatum hanteras som vanligt. Mejla tillbaka till elskling eller compricer att du nu har ändrat eller ångrat.

  • Retur av kreditnekade Elskling/Compricer. Dessa hanteras inte längre utan dom har nu möjlighet att kolla detta själv. Längre ner hittar du den tidigare hanteringen.

  • Z04D och Z04L. Ibland har vi hunnit söka leveransen till en mikroproduktion men det visar sig att vi ska ha mottagningsplikt på ett tidigare datum. Nät skickar då att dom har en Z04D som ligger och väntar och om vi vill ha Z04L på det senare datumet eller om vi vill ha Z04D. Ber nät då att avvisa Z04L och skicka Z04D för att undvika krångel i systemet. "Hej, tack för ditt mejl. Ni får gärna avvisa Z04L och skicka Z04D på det tidigare datumet istället." Gör en notering i webavtalet. När vi går igenom manuellt godkännande av Z04D kommer vi se att det finns ett avtal och lägga in det.

  • Z04L och Z03LK. Nätbolaget kan skicka mejl om att dom avvaktar med att besvara vår Z03L tills inflytten har passerat. I sådana fall kan vi cancellera vår sökning och skicka en Z03LK istället för att få leveransen från start. Meddela då nätbolaget att du har skickat en Z03LK istället. (OBS! då vi inte har mottagit en Z04L kommer vi inte motta en Z04C heller. Skicka därför en Z03C och ändra sedan direkt för att kunna skicka en Z03LK). Skriver nätbolaget att dom har avvisat vår Z03L och ber oss att återkomma med en Z03LK behöver vi inte skicka en cancellering utan kan skicka en Z03LK på en gång.

  • Mejl om negativ CONTRL innebär att något är fel med formatet av PRODAT meddelandet som vi har skickat. Här finns manualen.
  • Mejl som verkar handla om mätvärden eller som är skickade till någon som jobbar med mätvärden, t.ex. rubriker som ”vi efterlyser saknade mätvärden”, eller när man ser att det är en pågående dialog med Sofia eller Evelina. Dra till mätvärdesmappen

  • Avsändare ”noreply@svk.se” - detta är nyhetsbrev från SVK för den som är intresserad. Dra till undermappen ”svk”  

  • Avsändare ”kunder@elskling.se” - automatiska mejl ”X nya privatkunder inpostade via API...”  Dras direkt till avklarade levbyten

  • Kommande ändringar på Ediel-portalen” – ser det bara ut som ändring av ”små-uppgifter”, namn, mejladresser m.m. så behöver vi inte göra någon åtgärd, dra då till undermappen ”Ediel-portalen”. Vid osäkerhet, bolla med MU eller fråga erfaren kollega om en sådan finns på plats. 

  • Mejl om frånkopplingar och återinkopplingar. Åtgärd: vidarebefordras till ”Kundärende Reskontra” (finns i adressboken). 

  • Mejl om bilaterala balansuppgörelser. Åtgärd: vidarebefordras till ”Kundärende Faktura” (finns i adressboken).

  • Mejl om att byta från gamla anläggningsID till GS1. Följ manualen i docs #356038, s. 17. Använd BI lista om det följer med en annars kan du skapa en egen.


Kom ihåg! Om du har mejlat ett nätbolag från din egen mejladress och får svar, dra då efter avslutad hantering mejlet till avklarade leverantörsbyten i prodat-mejlen så att mejlet blir sökbart även för kollegor. 



🔷Tidigare hantering av retur kreditnekade Elskling/Compricer

Spara ner Excel- filerna till AxInUt > D365Prod > Marknadsadministration > Dokument > Kreditnekade returer och skapa sedan nya mejl till Elskling/Compricer med endast Excel-filerna (OBS vidarebefordra inte mejlen med länk till vårt interna system). 

Fördela på tre mejl enligt nedan. 

  1. Filer för kreditnekade + fil för ångrade för Elskling privat (info@elskling.se

  1. Filer för kreditnekade + fil för ångrade till Elskling företag (foretag@elskling.se

  1. Fil för kreditnekade + fil för ångrade till Compricer (info@compricer.se) 

 

Öppna och kontrollera filerna innan de mejlas iväg. Ibland är de tomma och då skickar vi dem inte. Det brukar framförallt vara Elskling företag som är tomma. 

Tips på hur man kan döpa filerna för att enkelt hålla reda på vilken som är vilken (sammanlagt 6 filer om alla filer innehåller poster): 

 

Guide taggad med: Leverantörsbyten prodat mejl MKA
warning Created with Sketch.