MKA- PRODAT negativ aperak
Precis som vi så kan nätbolaget få en negativ aperak på deras Z-meddelanden som dem har skickat till oss.
Kopiera anläggningsid och börja med att titta i Ingående kommunikation i D365. Det vanligaste scenariot när du söker fram anläggningen där är att du endast ser en APERAK i Ingående batchkö. Det innebär att PRODAT-meddelandet inte kunnat läsas in av någon anledning. Det kan även vara så att händelsedatumet har ändrats av nät och då kommer Z05C och Z05L in samtidgt. Försöker systemet då läsa in Z05L före Z05C blir det fel då det enligt systemet redan har kommit in en Z05L vid ett tidigare tillfälle.
Nätbolaget har skickat en Z04 och en Z05 samtidigt till oss, men Z04 har stannat upp på grund av att den behöver godkännas manuellt. Eftersom Z05 skickades samtidigt som Z04 så försökte systemet läsa in den först, men misslyckades då Z04 ännu inte var inläst.
Om Z04 hunnit bli inläst när du tittar i Ingående kommunikation så räcker det med att du läser om Z05 via Ingående EML för att få fram PRODAT-meddelandet i Ingående batchkö. Ändra status till ej behandlad och starta markerad ingående EML för att få fram en rad i ingående batchkö med rätt undertyp.
Om Z04 inte är behandlad: börja då med att godkänna den och läs därefter om Z05:an via Ingående EML.
Avtalsstatus är ”inaktivt”, vilket hindrar en Z04 från att läsas in i systemet. Ändra då avtalsstatus till ”skapa” i alla avtal och läs därefter om Z04.
Svara nätbolaget: “Hej, jag har läst in detta manuellt nu och allt är i sin ordning.” Dra mejlet till “avklarade leverantörsbyten”.