MKA rutin- daglig genomgång av statusar i webavtal
Exporten från webavtal till D365 körs klockan 7:00, 11:00, 15:00 och 18:30. Den viktigaste genomgången är innan sista körningen för arbetsdagen klockan 15, men hinner vi går vi även igenom statusarna en gång innan körningen klockan 11. På så sätt hinner man fånga eventuella fel som förväxlade anläggningar.
🔷
Tryck på knappen ”visa alla” och därefter på knappen ”levbyte”: kontrollera om det finns inflyttar på dagens datum eller leverantörsbyten med start om 14 dagar. Kontrollerar dessa så att allting ser rätt ut innan du ändrar statusen till ”till XLN”.
Jag brukar även kontrollera inflyttar i D365 för att se om vi har haft kunden innan och att det blev rätt datum. I så fall kan man ändra det innan man skickar dessa vidare till D365.
Skulle det finnas avtal på datum som inte längre är möjliga att söka på, t.ex. en inflytt bakåt i tiden eller ett leverantörsbyte på färre än 14 dagar, hantera även dessa genom att öppna dem och utreda vad som kan ha blivit fel. Ta vid behov kontakt med den som tecknat avtalet för att informera och stämma av hur ni ska göra med avtalet.
Är vi nätägare? Kolla under kontrakt för att se när nätavtalet startar och korrigera vid behov.
🔷
På den här statusen hamnar avtal som har något fel i sig. Det kan vara fel nätägare eller anläggningsID mm. Öppna dessa avtal ett i taget och kontrollera i inforutan bredvid kunduppgifterna att det endast står ”kontrollera start- och stoppdatum” och inte något annat som ser ut som en feltext som behöver åtgärdas, t.ex. ”nätområde/EAN felaktigt”. Om endast ”kontrollera start- och stoppdatum” finns, sätt avtalsstatus till ”till XLN”.
Vid tidsbrist kan du enbart fokusera på avtal med inflytt idag eller leverantörsbyten på 14 dagar. Tänk dock på att tidskritiska inflyttar i vissa fall kan vara idag plus 1-3 dagar framåt, och tidskritiska leverantörsbyten 14-17 dagar framåt beroende på om det är dag före röd dag eller dag före helg.
Även medflyttningsavtal och överlåtelseavtal kan fastna med samma feltext som ovan: ”kontrollera start- och stoppdatum”, på grund av att webavtal tycker att start- och slutdatum misstämmer med varandra. Kontrollera att ingen annan feltext står i inforutan, om inte: sätt avtalsstatus till ”till XLN”. Att avtalet är ett medflyttningsavtal eller överlåtelseavtal ska anges i kommentarsfältet i webavtalet.
Det finns även andra typer av feltexter på kontrolleras, en av de vanligaste är ”nätområde/EAN felaktigt”. Det betyder att webavtal har känt av att något är fel med nätområdet eller anläggningsid:t. Det vanligaste är att nätområdet och/eller nätägaren är fel, men det kan ändå vara bra att börja med att kontrollera de 6 första siffrorna i anläggningsid:t så att de är 735999. Det kan nämligen hända ibland att dessa siffror blivit omkastade, t.ex. 753999. Då är det det som webavtal reagerat på. Du behöver då bara rätta till det och sätta avtalsstatus till ”nya” så går avtalet ett nytt varv genom webavtal.
Om de 6 första siffrorna stämmer, så kan man gå vidare med att kontrollera nätområdet. Kopiera då anläggningens postnummer och sök på det på anläggnings-fliken i Lime. Jämför områdesID och nätägarekod med uppgifterna i webavtalet och korrigera webavtalet enligt uppgifterna i Lime. Sätt därefter avtalsstatus till ”nya” och skriv en notering om vad du ändrat från och till.
🔷
Avslagsbeskrivning- skyddad: Sätt kreditstatus till ”kreditkontroll godkänd” och sätt avtalsstatus till ”kontrolleras”
Finns inte nätbolagets kundnummer? Mejla då kunden utan att lägga upp kunden i lime. “Tack för att du vill bli kund hos oss. Elavtalet du har tecknat har inte godkänts då du har skyddade personuppgifter. För att du ska kunna bli kund hos oss behöver du återkomma till oss med ditt kundnummer hos ditt nätbolag. Du behöver kontakta vår kundservice via telefon eller chatt för att vi ska kunna verifiera dig.”
Finns nätbolagets kundnummer i kommentarerna? Lägg upp kunden och anläggningen manuellt. Se hur man lägger upp skyddade kunder här (lägg in länk till manualen), och hur man lägger upp anläggningar här.
Är det en intern skyddad kund? Avvakta Z04A eftersom du då bara behöver lägga in kontraktsdelarna inte själva kunden och anläggningen. Skriv en kommentar "Avvaktar Z04A".
Avslagsbeskrivning-utländsk kund/ingen träff m.m.: sätt avtalsstatus till ”ignoreras” och mejla kund med mallen ”kreditnekad”. Kund måste då återkomma till oss för att vi ska gå vidare med eventuell deposition, m.m. (sker hos Reskontra).
🔷
Gör en snabb översyn om det ser ut som att något gammalt fastnat. Det är helt OK att avtal ligger här och väntar på kreditbedömningen, den snurrar hela tiden på, det är bara en snabbkoll så att inget som ser akut ut verkar ha fastnat. Behöver inte detaljkontrolleras.
🔷
Här ligger det ibland avtal som kundservice eller privatsälj har ändrat i efter att avtalet redan har exporterats till D365, och ändrat statusen till nya.
Kontrollera i Alla avtal i D365 om vi redan har leveransen på rätt kund och startdatum (jämför med uppgifterna i webavtalet). Om vi har det så ändra avtalsstatus i webavtalet till ”manuellt hanterad”. Sök om i D365 vid behov.
Skulle det däremot inte finnas något i Alla avtal så kan det vara att anläggningsID har varit fel och att det ändrades i webavtal efteråt. Kolla lime om det finns ett pågående ärende, lägg det i så fall till personen som hanterar (eller har hanterat det från kundservice/privatsälj). Finns det inget lägg ett ärende till privatsälj om att kontakta kunden för att teckna ett nytt avtal med dom korrekta uppgifterna. Ändra statusen till ignoreras.
🔷
Här ligger nu allt som du har lagt till denna status under tiden du jobbat med att gå igenom de olika statusarna ovan. Kontrollera så att det inte har fastnat något gammalt här, utred i så fall vad det är som har hänt.
Du behöver inte manuellt skicka iväg dessa då allt går iväg med nästa körningen.
💡Såhär gör du om du någon gång skulle behöva exportera allt manuellt:
Markera alla avtal som ligger här, bocka sedan i ”aktivera levbyte”-rutan och tryck på knappen ”Exp. levbyten” + OK när kontrollruta dyker upp. Du har nu exporterat avtalen till D365.
Gå sedan till D365 och välj "Importera nya kunder/Anläggningar". Du behöver inte flylla i något. Se till att det står nej på återstart och ja i batchbearbetning. Tryck ok.
Under "mina batchjobb" kan man kolla statusen på importen.
Under "behandlade poster" kan du sedan se om importen blev godkänd eller inte när den är klar.
Fortsätt med CUSTINST ej godkända vid behov. Här finns manualen.