MKA Lime- ändra startdatum
Det första steget när du ändrar ett startdatum är samma som när du ångrar ett avtal, nämligen att du skickar en Z03C till nätbolaget. ‼️OBS! Kolla först vilken status webavtalet har, om det inte har gått iväg till D365 än så kan du ändra direkt i webavtalet.
Är det en inflytt? Kolla på datumet, är inflyttsdatumet inom två veckor och kunden ska bara ändra några dagar så kommer du inte behöva skicka en cancellering. Det kan även finnas en notering om att avtalet ligger på bevakning och då behöver du inte heller skicka någon cancellering. Nätbolaget måste enligt elmarknadshandboken bevaka inflyttar med +/- 15 dagar från det sökta startdatumet. Sedan justerar dem datumet till den dagen som kundens nätavtal startar. Håll ett öga på avtalet i några dagar, har vi fortfarande inte fått en Z04LK kan det vara läge att efterlysa hos nätbolaget. Ibland har avtalet redan hunnit bli aktiv med rätt datum, skriv då en kommentar i ärendet om att nätbolaget har redan justerat inflyttsdatumet till det korrekta startdatumet. Det kan även hända att nätbolaget bekräftar med ett helt annat datum, då är det kunden som inte har förståelse för vad ett nätavtal är. Inflytt tolkas oftast som dagen kunden flyttar in i lägenheten, inte när kunden tar över nätavtalet. Nu kan du avsluta ärendet. Om avtalet har status flytt väntar på export kan du ändra datumet direkt i webavtal. Gör en notering i lime ärendet om att du har ändrat och skriv en vänlig påminnelse om att man kan ändra själv när statusen är flytt väntar på export. Lägg i så fall tillbaka på personen som har lagt ärendet.
Om avtalet finns i D365 skickar du en Z03C genom att klicka på annullera leverantörsbyte under marknadskommunikation.
Nu måste du vänta tills vi har mottagit Z04C av nätbolaget. Du bör få en dagen efter. Har du inte fått en inom två dagar bör du efterlysa hos nät.
Sök fram anläggningen i Alla avtal i D365. Ändra avtalsstatus till ”skapa”.
- Om du ska ändra till ett tidigare startdatum än förut så går det bra att direkt ändra till det nya startdatumet i startdatumrutan.
- Om du ska ändra till ett senare startdatum än förut så behöver du först ändra startdatum på eventuella tilläggsprodukter, då du annars får ett felmeddelande om att tilläggsprodukterna inte kan starta före själva avtalet. Tilläggsprodukterna hittar du inuti avtalet, längst ner på sidan ”Rubrik”.
När du ändrat startdatum i startdatumrutan, gå in i avtalet.
Börja med att kontrollera uppgifterna på sidan ”Rader”. Det bör vara förifylld med ibland faller allting bort. Fyll då i mall, eventuell priskod, eventuell flexpriskod, produkt, eventuell avtalslängd och eventuellt slutdatum om det är ett fast avtal.
Gå vidare till sidan ”Rubrik”. Fyll i kampanjkod, avtalsid och ändra vid behov i rutan ”begärd mätmetod”.
Scrolla längst ner på sidan och kontrollera att tilläggsprodukterna finns kvar och är inlagda enligt avtalet. Dubbelkolla även priserna under prisstyrningsartiklar.
Backa till första sidan av avtalet och tryck på rubriken ”Avtal” högst upp på sidan och vidare till ”Prisstyrning” och ”Prisstyrningsartiklar”. Fyll i priserna enligt avtalet. Om avtalet har en månadsavgiftsrabatt så läggs den in via ”Prisstyrning” och ”Individuell tjänst”, RabattInd392 (rabatt på månadsavgiften för privatpersoner) är den vanligaste individuella tjänsten vi använder. Om du behöver stöd kring hur man lägger in olika produkter så kan du kolla här.
Gå nu till rubriken ”Marknadskommunikation” högst upp på sidan och vidare till ”Kontaktinformation”. Kontrollera att en rad med rätt kund och rätt startdatum finns. När du ändrar till ett senare startdatum så dyker en ny rad oftast upp automatiskt i kontaktinformationen, men när du ändrar till ett tidigare startdatum är det vanligare att du själv behöver lägga till en rad med rätt datum. Det gör du med knappen ”+Ny”.
Stå kvar på rubrik ”Marknadskommunikation” och välj ”Leverantörsbyte” eller ”Inflyttning” beroende på om du vill skicka ett leverantörsbyte eller en inflytt. Kontrollera att rätt startdatum är ifyllt och klicka på ”OK”. Kontrollera att avtalsstatus ändras till ”leverantörsbyte avsänt”/”inflyttning avsänd”.
Skriv en historiklogg i Lime, scenarieloggen och webavtal och avsluta ärendet. Kom ihåg att ändra till det nya datumet i webavtal när du har ändrat till avtalsstatus nya (annars korrigeras inte datumen längst ner i prisrutan), därefter kan du ändra till manuellt hanterat.
‼️Viktiga hålltider‼️
- Ett leverantörsbyte kan inte cancelleras närmare än 4 dagar till startdatumet.
- Inflyttar kan cancelleras samma dag som inflyttsdatumet.
- vi kan inte söka ett leverantörsbyte närmare än 14 dagar från dagens datum
- neka datumändringar på 14 dagar om det ska göras en fredag eller om det är röda dagar emellan eftersom vi måste vänta på cancelleringar och om någonting blir fel med den nya sökningen har vi ingen marginal för att justera
- att ändra startdatum för en dag tar lika mycket tid, det nekar vi oftast om det inte är för att kunden riskerar en brytavgift hos nuvarande leverantör.
- avtal tecknas med start på 21 dagar. Vill kunden ändra start till så snart som möjligt görs det i mån av tid. 14 dagar använder vi oss bara av om det har blivit strul eller om sökningen har blivit avvisad.