Skellefteå Kraft

MKA - Mejlsvar mätvärden

Uppdaterad

Vi använder oss av mejladresserna matvarden@skekraft.se och prodat13200@skekraft.se när vi mejlar och tar emot mejl från nätbolag.  


Saknade timvärden: 

Detta är ett automatiskt utskickat mejl som kommer i matvarden@skeraft.se efter att vi har gjort timefterlysningen. Dessa mejl kan man dra till fliken ”Kvartsvärden”. 

Om vi skulle får svar på dessa mejl att nätbolaget har skickat om värden så testar vi summera timvärden på några av dessa anläggningar för att sedan lägga svarsmejlet till fliken kvartvärden.  


Ibland kan vi få svar att vi inte längre har leveransen: 


Då kollar vi först på anläggningen i kontakt ifall kontraktet har ett slutdatum, om det inte finns kolla i ingående kommunikation om vi mottagit Z05 och läs om den ifall vi har mottagit det så kommer det skapas ett slutdatum i kontrakt.  

Om vi inte fått Z05 så svarar vi på mejlet att vi vill att dem skickar det. Om vi har mottagit Z05 och har slutdatum i kontakt så kan vi flytta mejlet till fliken ”KLARA” om mejlet är i matvarden@skekraft.se eller till fliken ”Avklarade mätvärden” om mejlet är i prodat13200@skekraft.se


Saknade schablonvärden:

Dessa mejl skickas från Utilts_avslut när vi efterlyser mätvärden på schablonanläggningar: 

 

Ifall nätbolaget svarar att de skickar slutavläsning eller månadsavläsning så kolla i förbrukningstransaktion ifall det har kommit in.  

Har det kommit in kan man flytta mejlet till ”klara” eller ”avklarade mätvärden”.  

Har det inte kommit så kan man be nätbolaget bifoga avläsningen i mejlet så kan man lägga in det manuellt i förbrukningstransaktioner.  

 

Så här ser ett mejl ut när nätbolagen skickar avläsningarna i mejlet: 


Saknade nedtagningsmätarställningar:

När vi går igenom “Nedtagning registrerat/utskrivet” så skickar vi mejl manuellt till nätbolagen att vi saknar nedtagningsmätarställning för mätarbytet. 

 Såhär ser dessa mejl ut: 

 

Hej,

På följande anläggningar och datum saknar vi nedtagningsmätarställning för mätarbytet: 

735999114001844689 – 2023-07-03 

735999114001954821 – 2023-07-06 

735999114002767192 – 2023-07-02 

735999114004291749 – 2023-07-09 

735999114007262234 – 2023-07-10 

735999114007310171 – 2023-07-11 

735999114008927033 – 2023-07-11 

735999114009423053 – 2023-07-11 

735999114009446403 – 2023-07-02 

735999114009689251 – 2023-07-11 

735999114009761094 – 2023-07-09 

735999114010038994 – 2023-07-11 

 

Om vi får svar att nätbolaget skickar dem så kollar vi alla anläggningar i mejlet för att se så det verkligen kommit in en mätarställning på nedtagningen i förbrukningstransaktioner.  

Har allt kommit in så lägger vi mejlet till ”avklarade mätvärden” eller ”klara”.  

Ifall allt inte kommit in så svarar man nätbolaget att man fortfarande saknar på någon anläggning och ber de skicka om.  


Korrigering av mätvärden bakåt i tiden:

Ibland kan vi få mejl från Ellevio eller något annat nätbolag att dem skickat nya mätvärden för en längre period tillbaka som vi redan har fakturerat, dessa mejl kan se ut så här: 

 


Ifall mätvärden har korrigerats för mer än ett år tillbaka från dagens datum ska mejlet vidarebefodras till kundarendefaktura@skekaft.se 

 

Om mätvärden korrigerats för mindre än ett år tillbaka så behöver vi först kolla på anläggningen i EDM timvärden ifall vi har mottagit ”låsta värden” som ska ersätta dem befintliga. Om vi inte mottagit “låsta värden” så ber vi nätbolaget skicka om timvärden.

Sedan lägger man ett ärende till faktureringen om att kreditera fakturorna och läsa om dem nya värdena. Sedan kan man svara på mejlet att vi har rättat värdena mot kund och sedan lägga det till ”klara” eller ”avklarade mätvärden”.  

 

Mejlsvar rödbollar:

Dessa mejl skickar vi när vi gör rödbollar och med felkod ”ingen serie kopplad till mätpunkt” och ”inte timmätt” där vi saknar Z06F/Z10M. 

Nätbolaget svarar sedan på dessa att dem skickar Z06F eller Z10M och då bockar man bort rödbollen i scenarieloggen och läser om meddelandena i ingående kommunikation. Sedan flyttar man mejlet till ”klara” eller ”avklarade mätvärden”. 


Dessa mejl skickar vi när vi gör rödbollar med felkod E10 vilket innebär att vi har mått mätvärden men saknar Z04. 

Nätbolaget svarar på dessa att dem skickar Z04 och när vi har mottagit det så bockar vi bort rödbollarna och läser om meddelandena i ingående kommunikation. Sedan flyttar man mejlet till ”klara” eller ”avklarade mätvärden”. 


Nätbolagen får negativ aperak på meddelanden:

När nätbolagen får negativ aperak på meddelanden dem skickar till oss är det oftast på grund av att vi har ett annat mätarnummer i våra förbrukningstransaktioner än det mätarnummer som dem skickar UTILTS på. Då behöver vi ändra i förbrukningstransaktioner så att vi har det korrekta mätarnumret. När det är åtgärdat kan vi svara nätbolaget att vi har lagt upp det nya mätarnumret. Sedan kan man lägga mejlet till ”klara” eller ”avklarade mätvärden”.  


Nätbolagen saknar aperak:

 

Ibland får vi mejl från nätbolagen att dem saknar positiv aperak och/eller contrl på att vi mottagit prodatmeddelanden eller UTILTS. Kolla då först i ingående kommunikation ifall vi har mottagit dem eller inte.  

Har vi inte det behöver man läsa om dem i arbetsytan MKA EDI-trafik – IN eml felbeh. 


Kopiera transaktions-ID och läs om meddelandet i ingående kommunikation.  

När det är klart kan du kolla på anläggningarna i mejlet om vi mottagit prodat/UTILTS och sedan svara nätbolagen om vi har fått eller om dem behöver skicka om. Lägg sedan mejlet till ”klara” eller ”avklarade mätvärden”.  


Frånkopplad/inkopplad kund:

Dessa mejl angående frånkopplad eller inkopplad anläggning kan direkt läggas till ”avklarade mätvärden” eller ”klara” då det direkt går in i systemet.  


UTILTS-ERR:

Ibland kan nätbolagen undra varför vi skickar UTILTIS-ERR och vi skickar UTILTS-ERR när vi får UTILTS före Z04. Men om vi har mottagit Z04 kan vi svara nätbolagen att vi åtgärdat det manuellt. Ifall vi saknar Z04 så ber vi dem skicka om Z04.  

Guide taggad med: mejl
warning Warning.