Skellefteå Kraft

MKA - Begrepp och rödbollar

Uppdaterad

Några begrepp: 

Z04 A, L eller LK = Vi får leveransen.  Vi efterlyser denna då det saknas Z04 men det finns timvärden eller mätvärden på en anläggning, då mejlar man alltid nätbolaget och efterfrågar Z04. Detta görs när man gör rödbollar som har felkod E10.  

Z04C = Ånger av Z04, med andra ord ånger av leverans och kund ska ha en annan leverantör.  

Z04D = Vi har fått leverans på en mikroproduktionsanläggning, dvs kund producerar egen el.  

Z05 L eller LK = Kunden byter leverantör eller flyttar ut.  

Z05C = Ånger av Z05 L eller LK. Kunden kommer att stanna kvar hos oss.  

Z10M = Mätarbyte, vilket innebär att elmätaren får ett helt nytt mätarnummer, även kallat externt id.  

Z06F = Byte av mätmetod, vilket innebär när en anläggning går från schablon till tim eller tvärtom.  

Z06E = Dödsbo, nätbolaget skickar detta meddelande när kunden har avlidit.  

Z06G = Ändring av anläggningsadress och dessa meddelanden brukar kunna läsas in per automatik.  


Mätpunktstypkoder som finns i prodatmeddelanden ex: Z06F 

MÅN L917 – Schablon med räkneverk 101 

FRB L639Q  - Tim-Tim (timavräknad anläggning) 

SCH L917   - Tim-schablon med räkneverk 901 

SOL L641Q  - Mikroproduktion 


Hög- och låglast 

Hög 201 eller 203  

Låg 202 eller 204 

Det går bara förbrukning på låglast-tiden 1 April - 31 Oktober, 1 November - 31 Mars går det förbrukning både på Hög och låg. 


Teknisk Ediel-beskrivning på de olika mätmetoderna: 

Segmentraden för mätmetod är obligatorisk i följande prodat-meddelanden: 

Z02, Z03, Z04, Z06F, Z09F, Z09G samt Z10.  

CCI++Z04 = vilken mätmetod? 

 

Efterföljande segmentrad innehåller ”svaret” och kan ha tre olika värden: 

CAV+Z01      = månadsmätt 

CAV+Z02     = timmätt 

CAV+Z03     = elnätsföretagets val 

Om kunden väljer timmätt skickar vi som elhandlaren begäran om ”timmätt” i meddelandet = CAV+Z02 

Om kunden inte väljer timmätt skickar vi som elhandlare ”elnätsföretagets val” i meddelandet = CAV+Z03 

 

RFF+MG = nytt mätarnummer 

RFF+Z02 = gammalt mätarnummer 

SEQ = sequence (händelse) 

QTY= quantity (mätarställning) 

NAD + IT = anläggnings-id 

LOC+172 = anläggnings-id 

LIN = I början av meddelandet.  


Rödbollar: 

Introduktion – screnarielogg – kontrakt - ingående kommunikation 


Nu ska vi lösa en rödboll med felkod E10!

Först kopierar man anläggnings-id som finns i scenarieloggen, öppna en ny flik och söker fram kontrakt. 


När man är har sökt fram kontrakt i sökrutan så trycker man på ”sök uttagningsnummer” vilket är ett annat ord för anläggnings-id.  

Under ”uttagspunkt” skriver man in anläggnings-id och då kommer man till kontraktet.  


OBS! Ifall detta felmeddelande nedan kommer upp så har det ännu inte skapats något kontrakt, då behöver man ta fram en ny flik och söka på ”ingående kommunikation”.  

Därefter behöver man godkänna Z04 manuellt ifall det finns en Z04 i ingående kommunikation. Detta kan även göras av dem som jobbar med leverantörsbyten. 

Finns det inte en Z04 i ingående kommunikation så mejlar man nätbolaget och efterlyser.  



Då skriver man in anläggnings-id under ”uttagspunkt” 

 

Nu när vi ställer oss på ”UTILTS E66 TIM” under ingående CML så kan vi se att det redan finns en Z04:a. 

Då kan vi gå tillbaka till scenarieloggen och bocka bort rödbollen. Sedan går man tillbaks till ingående kommunikation.  

Därefter behöver man ändra status från ”felbehandlad” till ”ej behandlad” och trycka på ”starta markerad ingående körning”. 

KLART!



Ingen serie kopplad till mätpunkt:

Kopiera anläggnings-id från rödbollarnas scenarielogg och gå till kontraktet.  

Kolla sedan i relationsträdet på kunden ifall det finns en serie under ”mätpunkt”.  

 

Ifall det finns en serie: Bocka bort rödbollarna i scenarieloggen och läs in dem via ingående kommunikation. Där ändrar man status från ”felbehandlad” till ”ej behandlad” och trycker på ”starta markerad ingående körning”. KLART! 

 

Ifall det inte finns en serie (vilket är fallet i detta exempel):  

Mejla nätbolaget och efterlys Z10M/Z06F om vi ännu inte mottagit Z10M/Z06F.  

Om man inte har kontaktuppgifter till nätbolaget kan man söka på de gulmarkerade siffrorna nedan i Edielportalen och då hittar man vilken mejladress man ska mejla till.  

Ifall vi har mottagit Z10M/Z06F i ingående kommunikation men en serie inte har skapats så får man kolla under mätpunktstypen och kolla så att det ligger rätt datum där och ibland kan man behöva ändra datum manuellt på mätpunktstypen ifall prodat-meddelandet inte kunde läsas in korrekt.  


 


Inte timmätt: 

Kopiera anläggning-id från rödbollarnas scenarielogg och sök fram anläggningen under kontrakt.  

Tryck sedan på leverantör scenarielogg för att komma till kontraktets scenarielogg. 


Kolla sedan om Z10M eller Z06F inkommit. Har det kommit så ställ dig på den raden, välj ”EDI” och sedan ”initierande meddelande”. 

Ifall vi inte mottagit Z10M eller Z06F men får upp rödbollar med felkod ”inte timmätt” så mejlar man nätbolaget och efterlyser Z10M/Z06F och avvaktar med denna hantering tills vi mottagit något av dessa meddelanden.  


Leta efter koden ”L917Q” eller ”L639Q” i EDI-meddelandet. 

 

L639Q = anläggningen ska vara tim. 

L917Q = anläggningen ska vara schablon.  

L641Q = mikroproduktionsanläggning.  

 

I detta fall är anläggningen schablon då det stod detta i EDI-meddelandet på Z06F.   


Ifall anläggningen ska vara tim enligt Z06F: Bocka bort rödbollarna i scenarieloggen och läs in dem i ingående kommunikation. Kan också vara bra att kolla mätpunktstypen så att rätt mätpunktstypskod och datum ligger där.

Ifall anläggningen ska vara schablon enligt Z06F: Gå till mätpunkt under relationsträdet och välj ”gå till ny flik”.  

 

Då hamnar man på mätpunkten. Välj sedan ”inställningar” och ”mätpunkstyp”. 

 


Då är det viktigt att kolla så det ligger rätt mätplatstypskod med rätt datum, annars behöver man ändra.  

 

FRB = tim 

MÅN = schablon  

SCH = tim-schablon  

SOL = mikroproduktionsanläggning (solceller) 

Nu ser vi att kunden ligger som schablon från 2023-06-26, så allt ser rätt ut här.  

Då behöver man bara bocka bort rödbollarna i scenarieloggen, man behöver inte läsa in dem i ingående kommunikation.  


OBS! Om man får felkod ”inte timmätt” och kunden ska vara schablon i enligt EDI-meddelandet så behöver man endast bocka bort rödkollarna och ändra i mätpunktstypen (ifall det inte stämmer där), man behöver alltså inte läsa om via ingående kommunikation.  

KLART!



Felkod 41:  

Varje gång denna felkod kommer upp har nätbolaget glömt att skicka något i EDI-meddelandet. Oftast handlar det om att händelsedatum saknas. Ifall det saknas händelsedatum står det ”DTM” i felmeddelandet. 

I detta fall saknas inte händelsedatum, för då hade det stått DTM i tilläggsbeskrivningen. Här saknas det i stället mätpunktstypskod i EDI-meddelandet ex: L639Q eller L917Q.  

Ifall man känner sig osäker på betydelsen så kan man kopiera felmeddelandet och mejla nätbolaget och be dem om att rätta och skicka om.  

KLART! 



Felkod 40:  

Ta anläggnings-id från scenarielogg och gå till i ingående kommunikation och sök fram anläggningen och kolla om Z04, Z05, Z06F eller Z10M har kommit.  

I detta fall har vi fått Z10M och Z05.  

 

Kolla sedan EDI-meddelandena så att datum stämmer med datum i förbrukningstransaktionerna. Stämmer det inte så behöver man ändra förbrukningstransaktionerna så det stämmer med EDI.  


Här ser vi EDI-meddelandet i Z10M med datum 2023-06-27, vilket innebär att det är nytt mätarnummer från 2023-06-27. 


Här ser vi Z05L där kund lämnar oss 2023-06-28. Eftersom kund lämnar oss 1 dag efter mätarbytet så kan vi bortse från mätarbytet och göra en nedtagning i förbrukningstransaktioner.  


OBS! Om vi fått Z05 och en kund vill lämna men får ett mätarbyte samma dag eller någon dag ifrån så kan man bortse från mätarbytet och lägga in mätarställningen på nedtagningen i förbrukningstransaktioner med status levbyte.  

Ifall det inte finns en nedtagning i förbrukningstransaktioner så behöver man lägga till en.  


Där tar vi avläsningssätt levbyte då kund lämnar oss, men vi väljer att sätta datum 2023-06-27 som avläsningsdatum för att förbrukningstransaktionerna ska stämma med slutdatum på kontrakt.  

På kontraktet så står 2023-06-27 som slutdatum, så då måste datum på nedtagning i förbrukningstransaktioner vara samma. 

KLART! 



Ifall detta felmeddelande kommer upp: 

Gå till mätpunkten via relationsträdet – inställningar – mätpunktstyp 

 Kolla sedan så att datum och mätplatstypskod stämmer överens med EDI-meddelandet i scenarieloggen ex: Z06F eller Z10M.  


Här ser allt rätt ut om man jämför med EDI-meddelandet som vi fik på Z06F i scenarieloggen för där går anläggningen över till tim 2023-06-26. 

Eftersom allt ser rätt ut om man jämför EDI-meddelandet med mätpunkstypen och då behöver man bara bocka bort rödbollen om allt stämmer.  

Stämmer det inte med EDI-meddelandet med vad som står i mätpunktstypen så behöver man ändra i mätpunktstypen så att det stämmer överens.  

KLART!


Felkod 42:

Kolla EDI-meddelandet på den rad i scenarieloggen där rödbollen uppstår.  


Leta efter dessa i EDI-meddelandet: 


RFF+MG = nytt mätarnummer 

RFF+Z02 = gammalt mätarnummer 


Här ser vi att nätbolaget har skickat ett mätarbyte på det gamla mätarnumret, då får man kopiera felmeddelandet och mejla nätbolaget och ber de skicka om mätarbytet fast med ett nytt mätarnummer. 

Dessa felmeddelanden kommer alltid upp när nätbolaget har skickat ett mätarbyte på det gamla mätarnumret.  

KLART! 

 


Felkod E61: Kan vara flera olika fel!!!


Första scenariot: 

När man gör rödbollar med felkod E61 så har de ibland skickat ett nytt mätarnummer i EDI-meddelandet på rödbollen, men de har inte skickat Z10M (mätarbyte) och stöter man på den sådan så mejlar man nätbolaget och efterlyser Z10M med korrekt mätarnummer. Detta kan man enkelt se eftersom det inte finns Z10M i scenarieloggen om så är fallet.  

När Z10M sedan kommit och när nätbolaget svarat så bockar man bort rödbollen i scenarieloggen och kollar så att rätt mätarnummer har åkt in i förbrukningstransaktioner.  


Andra scenariot: 

När felkod E61 uppkommer så kan nätbolaget ha skickat Z10M (mätarbyte) men meddelandet har inte kunnat läsas in korrekt eftersom mätarbytet sker på den dagen som kunden lämnar oss och byter leverantör.  

 Man kan se under händelsedatum i scenarieloggen eller under händelsedatum i ingående kommunikation vilket datum det sker ett mätarbyte på och om det är samma dag som kunden byter leverantör så gör vi ingen åtgärd. 


Då behöver man bara bocka bort rödbollen i scenarieloggen.  



 

Tredje scenariot: 

Ibland när felkod E61 dyker upp så har vi fått Z10M (mätarbyte) som har kunnat läsas in korrekt men problemet kan då bli att fel mätarnummer registreras i förbrukningstransaktioner så att månadsavläsningarna inte kan läsas in.  

 Då behöver man ta bort förbrukningstransaktionerna på det felaktiga mätarnumret och sedan lägga upp en ny uppsättning med det korrekta mätarnumret.  

 Det är det gulmarkerade numret på rödbollen i scenarieloggen som gäller och ifall det är något annat nummer i förbrukningstransaktioner så ska det tas bort och det nya ska läggas upp.    


När man tagit bort dem felaktiga förbrukningstransaktionerna och lagt upp en uppsättning med det korrekta mätarnumret så bockar du bort rödbollen i scenarieloggen och läser om dem via ingående kommunikation. Då kommer det skapas en ordinär förbrukningstransaktion.  

KLART! 



 

Felkod E50:  

Denna felkod uppkommer då nätbolaget har skickat en felaktig tidsperiod i EDI-meddelandet på rödbollen.  

Om det är en timanläggning (L639Q) så behöver man bara bocka bort rödbollarna.  

Om det är en schablonanläggning (L917Q) så mejlar man nätbolaget och ber de skicka om ett korrekt meddelande. Man kan även kolla om det finns NULL-värden.  

Gå då till förbrukningstransaktioner, välj ”funktioner” och sedan ”avläsningar EDI” 


Om det finns en bock i ”saknat värde” så vet vi att nätbolaget rapporterat NULL-värden (att dem inte har kontakt med elmätaren). Ifall det finns NULL-värden och anläggningen är schablon så tar man med den informationen när man mejlar nätbolaget.  

KLART!


 

Felkod E87:

Man behöver kolla förbrukningstransaktionerna för att se så allt där stämmer överens med EDI-meddelandet. 

På EDI-meddelandet kollar man efter (man kollar EDI-meddelandet där man fått en rödboll): 

SEQ = sequence (händelse) 

QTY= quantity (mätarställning) 


Man kollar så att siffrorna på raden QTY stämmer överens med mätarställningen i förbrukningstransaktionerna för det datum EDI-meddelandet avser.  

Ifall det stämmer överens så bockar man bort rödbollen. 

Ifall det inte stämmer överens så ändrar man i förbrukningstransaktioner så att mätarställningen blir samma som den i EDI-meddelandet.  

KLART!



Felkod: Mätpunktstypskod inte uppsatt för produktkod L639.

 Detta felmeddelande kommer bara på Z06F:or och då har nätbolaget skickat mätpunktstypskod L639 istället för kod L639Q i EDI-meddelandet. Från 2023-11-01 är det kvartsmätning som gäller och då måste nätbolagen skicka prodat-meddelanden med Q. 

Man behöver mejla nätbolaget och be dem skicka om Z06F med mätpunktstypskod L639Q i EDI-meddelandet.  

Gör en notering på rödbollen i scenarieloggen att man mejlat nätbolaget och vänta med att bocka bort den tills nätbolaget skickat en ny korrekt Z06F. Man behöver inte läsa om den via ingående kommunikation.   

 

KLART!



Felkod: Ett fel inträffade när nytt RecID-värde hämtades till registret.

 Man behöver bocka bort rödbollen i scenarieloggen och läsa om den i ingående kommunikation. 

 

KLART!



Felkod: Det går inte att välja en post i Systemsekvenser.

 Man behöver bocka bort rödbollen i scenarieloggen och läsa om den i ingående kommunikation. 

KLART!

Guide taggad med: rödbollar arbetsyta mätvärden
warning Warning.