Skellefteå Kraft

MKA - Limeärenden mätvärden

Uppdaterad

Manual Limeärenden mätvärden - Ärenden från Kundservice och fakturering 


Rubrik: Kund saknar faktura och/eller saknar mätvärden. 

Att göra: Kolla i förbrukningstransaktionerna på kontraktet och se ifall det finns mätvärden till senaste månadsskifte. Om det inte finns testa att summera timvärden eller läsa om UTILTS i ingående kommunikation. 

Ifall det finns mätvärden så lägger vi över ärendet till faktureringen att det går att fakturera. 

Ifall det inte finns mätvärden så mejlar vi nätbolaget via limeärendet från kundservice@skekraft.se och skriver i ärendet för vilken period vi saknar mätvärden för.  

 

Rubrik: Vi har fakturerat fel gentemot nätbolaget, för hög eller för låg förbrukning. 

Att göra: Ifall kunden tycker att vi har fakturerat mer/mindre än vad nätbolaget har så tar vi en skärmdump i förbrukningstransaktioner på det vi har fakturerat och mejlar nätbolaget för att kolla ifall vi har fakturerat felaktigt.  

 När vi mejlat så parkerar vi ärendet tills och avvaktar tills nätbolaget svarar.  

 Ifall vi inte fakturerat fel: Lägg tillbaka ärendet till KS och hänvisa till mejlkonversationen med nätbolaget. 

 Ifall vi har fakturerat för mycket eller för lite:  

  1. Lägg först ärendet till faktureringen och be dem kreditera fakturan. 

  1. Ta sedan bort förbrukningstransaktionerna som har krediterats från förbrukningstransaktioner.  

  1. Kolla om nätbolaget skickat om värden, om dem inte har det så mejlar vi igen.  

  1. När vi mottagit korrigerade värden så kollar vi om anläggningen är tim eller schablon. Vi kan se i mätpunktstypen om den är tim eller schablon. Denna anläggning är tim. (Ifall en anläggning är schablon så läser man om UTILTS SCH i ingående kommunikation och hoppa till steg 8.) 

  1. Då anläggningen är tim så kommer korrigerade timvärden fasta i EDM timvärden som ”låsta värden”.  

  1. Gå till EDM timvärden och skriv vilken period det gäller, välj visa alla och timvärde efter låsning och tryck på godkänn timvärden efter låsning så kommer dem nya ersätta dem gamla timvärdena.  

  1. Summera timvärdena så skapades det nya förbrukningstransaktioner.  

  1. Lägg sedan ärendet till faktureringen att vi har korrigerat värdena och att dem kan skicka ut en ny faktura.  


Rubrik: Kund kan inte se mätvärden på mina sidor  

Att göra: Kolla först på kundens mina sidor under förbrukning och välj vilken anläggning. Ibland vet inte alltid kunden vart man ska kolla så om det finns förbrukning vilket det gjorde i detta exempel så lägg tillbaka ärendet till kundservice med en förklaring hur man hittar dit. 

Ifall det inte finns värden:  

Kolla först i D365 på mätpunktstyp om anläggningen är timavräknad eller schablonavräknad.  

Ifall anläggningen är timavräknad så har nätbolaget 5 arbetsdagar på sig att skicka timvärden och om det har gått 5 arbetsdagar från den dagen timvärden saknades så mejlar vi nätbolaget från limeärendet att vi saknar timvärden. När vi sedan fått tillbaka ärendet och nätbolaget har skickat om värden så lägger vi tillbaka ärendet till kontaktperson på kundservice och meddelar att värden finns på mina sidor.   

Ifall anläggningen är schablonavräknad och schablonavräknad timavläst så får vi mätarställningar och ifall det är en extern kund som har ett annat nätbolag så visar vi inte värden på mina sidor förrän vi har fått för hela månaden. Då lägger vi tillbaka ärendet till kundservice och förklarar att vi ännu inte mottagit värden för hela månaden och det visas inte på mina sidor förrän vi har fått det.  


Rubrik: Kontrakt '11881688' är inte debiterat. Alla debiterande mätfunktioner på anläggning '2432825' - 'EL-EXT' är inte avlästa '2023-04-30'. 

Föregående kund har avslutats och slutfakturerats men sista förbrukningstransaktionen är en Ordinär istället för en nedtagning. 

Finns det en Uppsättning och förbrukning för tidigare period finns i förbrukningstransaktioner måste det finnas en Nedtagning före Uppsättningen för att den nya kunden ska kunna faktureras.

Att göra: Ändra ordinär förbrukningstransaktion innan uppsättningen till en nedtagning via Exu_edit reading table. Lägg sedan tillbaka ärendet till faktureringen.  

 

Rubrik: Kontrakt '5177742' är inte debiterat pga. leveransart 'EL-EXT'. Inget giltigt pris funnet för företag 'XDB', produkt 'XRörekTVF', artikel 'Elcertavg Ext LE', tjänstetyp 'Mätning', prisnivå 'Priskod', priskod '', datum '2023-12-01' 

Att göra: Ändra kontraktsdelar till XFlexleTVF som på bilden nedan då kunden har tillsvidarepris. Kolla annars i Gördis vilket avtal som är tecknat ifall man blir osäker. Flexpris kod Spot40  

 

Rubrik: Kontrakt '15212896' är inte debiterat pga. leveransart 'EL-EXT'. Inget giltigt pris funnet för företag 'XDB', produkt 'XLöRörle', artikel 'Elområde just Ext', tjänstetyp 'Mätning', prisnivå 'Artikel', priskod 'Elcert rörligt', datum '2024-01-06'. 

Att göra: Kontrollera att mätpunkten har rätt startdatum eller ett tidigare startdatum, annars behöver det rättas till att börja med i [Mätpunkter – Mätpunkter – Inställningar – Mätpunktsstatus] 

Kontrollera även att mätpunktstypen har rätt startdatum, annars justera [Mätpunkter – Mätpunkter- Inställningar – Mätpunktstyp] 

Kontraktet har fel startdatum i elområdesperiod och elcertifikatskod [Mätpunkter - Mätpunkter – Inställningar] för perioden som ska faktureras:

Elområdesperioder: 

 

Uppdatera startdatumet till det datum som kontraktet startade: 

 

Elcertifikatskod: 

  

Ändra till kontraktets startdatum och spara: 

  

Gå även in på Alla avtal – Avtal – Avtalshistorik och kontrollera att det finns avtalshistorikens datum stämmer, vilket det gjorde på den här utan åtgärd.

 


Rubrik: Kontrakt: 14242414 är inte beräknad för leveransart EL-EXT avtal/anläggning 2522721 mätpunkt ExtEL1 uttagspunkt 735999114009911512, då inte alla timvärden från och med 2023-01-01 till och med 2023-01-04 hittas/har status Debiterad 

Betyder att vi har fått mätarställningar på en timavräknad anläggning istället för timvärden och det behöver finnas timvärden på kontrakt som har produkten Xflex så därför behöver man ändra produkt för att det ska gå att fakturera.  

Att göra: Ändra kontraktsdel Xflexle till Xlörörle och lägg upp individuell tjänst samt prisstyrningsartiklar på nytt. Samt eventuella rabatter om det finns.  


Rubrik: Kontrakt: 11952216 är inte beräknat för leveranseart EL-EXT avtal/anläggning 2326183. Marknadspris saknas från energibörs SN4 område Nordpool för den 2023-04-01 kl. 0

Det är på Mätpunkten vi kompletterar med energibörs och energibörs område.  
Anges bara på kontraktsdelen på mixavtal.

 

Lägg sedan ärendet till faktureringen för att fakturera.  

 

Rubrik: Nedtagning saknas, uppsättning finns 

Ett mätarbyte på en timanläggning har skett i nedan exempel och det saknas en Nedtagning i förbrukningstransaktioner dagen före Uppsättningen. 

  

Lägg in en Nedtagning på det gamla mätarnumret i förbrukningstransaktioner: 

Ta bort summeringen som är gjord för februari (2023-02-28) och ändra avläsningsstausen på Uppsättningen från Godkänt till Registrerat. (Ta bort eventuell avläsning inne på Uppsättningen om det inte ska vara någon där, dvs om anläggningen ska vara timavräknad.) 

    

Gå till Mätpunkten och summera om hela februari 2023-02-01—2022-02-28. 

Nu har automatiskt förbrukningen fram till Nedtagning fyllts i på förbrukningstransaktionen och resterande del för februari har fått en blivit en Ordinär 2023-02-28, samtliga Avläsningsstatusar har även ändrats till Godkänt. 

 


Rubrik: Kontrakt '15370963' är inte debiterat pga. leveransart 'EL-EXT'. Inget giltigt pris funnet för företag 'XDB', produkt 'XRabattUM', artikel 'RabattElprispUMoms', tjänstetyp 'Mätning', prisnivå 'Artikel', priskod '', datum '2024-03-01'. 

Detta felmeddelande kommer upp på mikroproduktionsanläggningar då produkten XrabattUM saknar rabatt. 

Att göra: Man behöver lägga in rabatt -0,02 under rabattraden XrabattUM på prisstyrning under fast pris.  


Rubrik: Kontrakt '14309500' är inte debiterat. Det finns ingen transaktion för artikel 'Handelsavgift säkrad' i perioden 2024-04-01 - 2024-04-28 för leveransart 'EL-EXT', anslutningsnummer '2525723', företag 'XDB', produkt 'XFörvAvg' 

Att göra: Kopiera felmeddelandet från limeärendet och skicka ett mejl till antigen Lisa, Linda eller Charlotta på MKA om att rätta då det gäller företagskunder.  

 

Rubrik: Historiktabell för avtalet saknas 

Om avtalshistorikens startdatum är efter kontraktet startdatum kommer inte summering av timvärden kunna göras. Det blir en blir ändå en blå rad där det står att summering är utförd, men ingen förbrukningstransaktion är skapad. 

Kontraktet har startdatum 2023-01-27. Avtalshistoriken [Alla avtal – Avtal – Avtalshistorik] har startdatum framåt i tiden ( 2023-10-02). Timvärdena går inte att summera för startdatumet i avtalshistoriken är efter avtalet och kontraktets startdatum. 

 

Ta i det här fallet bort raden med startdatum (2023-10-02) och lägg till en ny rad med startdatum enligt kontraktet och avtalets startdatum (2023-01-27) och spara. 

 

Gå till Mätpunkten och summera. 

 

En blå rad och en 2:a ute i högra hörnet är en indikation på att summeringen nu har fungerat. 

Kontrollera i Förbrukningstransaktioner att summering är gjord för perioden och rad för summeringen har skapats. Vilket det gjort i det här fallet, se nedan. 

Gör notering i ärendet och lägg tillbaka till faktureringen. 


Rubrik: Kontrakt 'XXXXXX' är inte debiterat. Avtal ’XXXXXXX’ – ’EL-EXT’ slutar med schablonavräkning den ’2023-02-09 på mätpunkt ’ExtEL1’. Antingen finns det inga förbrukningstransaktioner den ’2023-02-09’ eller så finns det förbrukningstransaktioner som inte är godkända.  

-Ärende i lime: 

 

Exempel 1 

På mätpunkten så stämmer inte datumen inne på avräkningsmetod, slutdatumet(2023-02-09) kan inte vara efter startdatumet

Just nu kan bara Frida Hassel Borowski rätta dom, så skicka ett mail till henne med anläggnings id.
När det är fixat, gör notering i ärendet och lägg tillbaka till faktureringen.

Exempel 2 

Vi har fått information att anläggningen ska vara timmätt från mitt i månaden, men har fått mätarställning för hela månaden. Kunden har även fast pris och har inte begärt timmätning. 

Eftersom den här kunden ska avslutas och vi fått mätarställning till avslutet tas raden med FRB bort i mätpunktstyp.

 

 

När mätpunktstypen har korrigerats så har även Avräkningsmetoden uppdaterats och timavräkning har försvunnit. 

Gör notering i ärendet och lägg tillbaka till faktureringen. 


Rubrik: Kontrakt '6765521' med debiteringsunderlag 'Avläsning' är inte debiterat. Det finns enl. kontraktets beräkningsregler ingen förbrukningstransaktion för leveransart 'EL-EXT', företags-id 'XDB' i perioden '2024-08-24 - 2024-09-30' som kan debiteras. 

Betyder att det inte finns förbrukningstransaktioner och/eller saknas mätvärden och oftast på ett underkontrakt. 

Att göra: Kolla vilket kontrakt som saknar mätvärden och efterlys till nätbolaget. Lägg tillbaka till fakturering när vi fått mätvärden.  




















Guide taggad med: Limeärenden mätvärden Felloggslista MKA
warning Created with Sketch.