MKA- manuellt godkännande av Z04L, Z04LK och Z04A loggarna
Loggarna (godkännande av Z04A, Z04L och Z04LK)
Gå till mappen AXInUt (P:), D365 Prod, Marknadsadministration, dokument, loggar.
Här ligger det 3 anteckningar för manuellt godkännande av Z04A- anvisad, Z04L- leverantörsbyte och Z04LK- inflytt.
Ta fram anläggningsID från anteckningsdokumentet och öppnar det i ingående kommunikation, klicka sedan på manuellt godkännande och behandla enligt nedan förklaring av feltext: Tryck på validera, skapa avtal och sedan godkän.
Fel: Tidigare kontrakt xxx på avtal xxx har ej slutförbrukning:
Åtgärd: godkänn alltid
Fel: avtal xxx är aktivt
Åtgärd: kolla om det är en dubblett i ingående kommunikation, avvisa då den. Är det ingen dubblett jämför ingående kommunikation mot kontrakt för att se om eventuellt Z05L/LK på den tidigare kunden inte har gått in. Läs om den i så fall genom att sätta statusen i ingående batchkö på ej behandlad och starta markerad ingående körning. Efter det kan du godkänna Z04A/L/LK.
OBS! Gäller det en intern anläggning (dvs att du även ser nätavtalet (typ IN, inte AV) i kontrakt), så kan det vara så att nät har skickat en Z05L som ska avsluta Z04A, för att Z04L ska gälla. Detta klarar inte systemet av och tolkar det som att vi inte ska ha leveransen. Läs mer om interna anläggningar i manualen ”Specialhantering av interna anläggningar”.
Sätt Z04A till färdigbehandlad i ingående kommunikation.
Fel: Alternativt kundnummer xxx har flera förekomster
Oftast är det kommuner eller större företag som har olika konton, för att hitta rätt kundnummer behöver vi kolla med vilket kundnummer nätavtalet tecknades.
Åtgärd: Sök på anläggningsID i kontrakt och kolla på nätavtalet (typ IN). Där ser du kundnumret som står under konto.
Gå tillbaka till sidan med manuellt godkännande, tryck på validera och skapa avtal, fyll i kundID och godkänn.
Frågar den efter kundgrupp? Gå tillbaka till fliken med kontrakt och klicka dig in på konto nr. Där kan du se vilken kundgrupp den tillhör.
Fel: status ”inaktivt” är inte giltigt, status ska vara ’skapa’ eller ’leverans upphört’:
Om avtalet har en sådan status kan man inte läsa in nya meddelanden eftersom systemet inte har förstått att det är avslutat. Därför måste statusen ändras innan man kan läsa om eller godkänna ett sådant meddelande. Skapar dig först en helheltsbild genom att kolla ingående, kontrakt och eventuella noteringar i scenarieloggen via alla avtal, eller webavtal.
Åtgärd: Öppna fliken ’alla avtal’ och ändra statusen till skapa. Spara. Gå tillbaka till manuellt godkännande och godkänn.