Skellefteå Kraft

Rutin vid kompensationer laddbox - Privat

Uppdaterad

Vid de fall att det blivit riktigt fel kan vi kompensera kunden enligt följande rutin.

Kolla alltid av med säljchef på privat innan kompensation.

Utlova inte kunden att vi ska kompensera innan ok.


Hur vi går tillväga – kund vill bli kompenserad:

  • Notera orsaken till att kunden vill bli kompenserad.
  • Utred problemet:
    Hur har denna situation uppstått?
    Vem har orsakat problemet? (leverantör/installatör/skellefteå kraft?)
    Har några kostnader tillfallit kund eller oss?
  • Om problemet är orsakat av leverantör eller installatör - kontakta denna part och efterfråga kompensation/lösning.
  • Föreslå en lämplig kompensation och skicka ärendet till säljchef på privat via Lime.
  • Säljchef beslutar hur vi går vidare.


Exempel på orsaker kan vara:

  • Säljare har utlovat någonting som inte stämmer vilket orsakat stora problem för kunden.
  • Kunden har fått vänta oskäligt länge (6 veckor mer än utlovat) på sin installation vilket orsakat stora problem för kunden.
  • Kunden har haft stora problem med produkten, bytts ut flera gånger på garantin, långa väntetider och upplevt allmänt låg servicenivå vilket orsakat stora problem för kunden. (i samband med installation).
  • Installatören har inte slutfört installationen och kund har inte blivit återkopplad angående detta.
  • Övriga orsaker kan också bli kompenserade men behöver godkännas av säljchef.


Vanliga klagomål/exempel som INTE kompenseras:

  • Produkten är ny men behövde bytas på garantin/utan garantin. (vi byter produkten på garantin oftast, inte nog skäligt).
  • Elektrikern ringde inte nog många gånger innan hen skulle komma. (kund behöver vara tillgänglig, inte nog skäligt).
  • Elektrikern har inte ringt och bokat tid nog snabbt. (det är ingenting vi kan påverka mer än påminna elektrikern, inte nog skäligt).
  • Det tog lång tid innan vi svarade på intresseanmälan (inte nog skäligt)
  • Det var väldigt svårt att nå oss eller komma fram. (inte nog skäligt)
  • Vårt pris var inte lika förmånligt som en annan leverantör. (detta ska inte användas som rabatt).
  • Produkten hade inte levererats när elektrikern ville boka tid. (kan bero på fraktfirman).
  • Produkten var skadad när den kom fram. (vi skickar bara ut ny produkt).
Guide taggad med: Kompensation
warning Created with Sketch.