Skellefteå Kraft

MKA Leverantörsbyten 3.0- Rödbollar och avvikelsebockar

Uppdaterad

Rödbollar och avvikelsebockar innebär att ett mottaget PRODAT meddelande inte han behandlas pga olika fel. utred vad som kan ha blivit fel genom att kontrollera ingående kommunikation, kontrakat och alla avtal/webavtal. Om det är en intern anläggning blir det en liten specialhantering på den. Se följande manual: ----

Avvikelsebockar har olika feltexter som hjälper oss att identifiera varför mottagna Z05L/LK inte kan läsas in. Det går stundvis ganska segt att ta sig in i Avvikelsebockar. Ett tips är att ha bocken "fel behandlat" och "avvikelse i behandling" bredvid varandra. Då kan man hantera och bocka bort båda på samma gång.

Kontrollera feltexten under "avvikelse i behandling" på höger om scenarieloggens noteringsfält. Öppna en flik med ingående kommunikation och en med kontrakt för att skaffa dig en bättre överblick. ‼️OBS! Har man läst om ett meddelande så bocka inte bort "Avvikelse i behandling" eftersom sidan då kommer krascha. När du laddar om sidan kommer den försvinna från listan.

🔷Feltext: Kontraktet är avslutat

Beskrivning: Det finns ett glapp i att det fasta avtalet har gått ut och att kunden lämnar oss, dvs det finns inga kontraktsdelar för den perioden.

Åtgärd: öppna upp anläggningen i kontrakt och lägg till en ny rad med med kontraktsdelar XrörleTV/XrörleTVF, fyll i start och stoppdatum så det stämmer överens med övriga kontraktsdelar. Bocka bort avvikelsebocken i scenarieloggen. Alternativt kan man låta dessa ligga kvar så hanteras dem via masskontraktsförlängningen.

Exempel: Kunden lämnar oss 2025-06-01 men kundens fasta avtal löper ut 2025-05-20. Då måste det alltså läggas en ny rad med kontraktsdelar som ligger mellan 2025-05-21 till 2025-06-01. Skulle kundens avtal löpa ut 2025-05-31 måste vi ändå lägga in en ny ad med kontraktsdelar med start- och stoppdatum 2025-06-01.


🔷Feltext: Kunde inte avsluta kontrakt korrekt, så status på avtal har ej ändrats

Åtgärd: Kontrollera i ingående kommunikation och kontrakt vad som ska gälla. Stämmer det överens så är det inget fel och då kan du bocka bort "Avvikelse i behandling". Läs om meddelandet vid behov. Tänk på statusen i alla avtal. Står det leverans upphört kan du inte läsa om ett avslut (Z05L/LK) eftersom kontraktet enligt systemet redan är avslutad. Då måste du antingen läsa om Z05C först eller använda nödprocedur för att aktivera avtalet igen innan du kan läsa in rätt meddelande i ingående kommunikation.

‼️OBS! har du läst om ett meddelande så bocka inte bort "avvikelse i behandling".


🔷Feltext: Kontraktet kunde inte avslutas, senare kontraktdel finns:

Åtgärd: Gå till kontrakt och kontraktsnummer, ta bort individuella tjänster via underhåll och ta bort de nya kontraktsrader som inte kan börja gälla. Gör en anteckning i det nya webatalet "Ignoreras, detta avtal kommer inte kunna starta då kund byter leverantör". Ändrar statusen till ignoreras och läs om Z05L i ingående kommunikation. Mejlmall avvisad omteckning

Om kunden har blivit fakturerad efter slutdatumet, lägg ett limeärende till "Elhandel-faktura" ämne "kreditera faktura". Klistra in fakturanummer i rubriken och skriv tex "utflytt per ÅÅMMDD har inkommit från nätbolaget". Mejlar kund mall "felaktig faktura".


🔷Feltext: Pga avtalets status har ingen uppdatering skett på avtal och kontrakt

Åtgärd: Kolla om ingående kommunikation stämmer överens med kontraktet. Läs om Z-meddelande vid behov. Bocka då inte bort avvikelsebocken om du läser om ett meddelande.


🔷Feltext: Fakturan måste krediteras för att meddelandet ska kunna behandlas

Åtgärd: Om datumet ligger bakåt i tiden och kunden har blivit fakturerad måste vi lägga ett Limeärende till fakturaavdelningen. Be dem att kreditera och lägga tillbaka ärendet till oss så vi kan läsa om avslutet. Läs om meddelandet och lägg tillbaka ärendet till fakutering så de kan fakturera på nytt.

Ska kunden fortsätta hos oss och har blivit felaktigt avslutat? Vi behöver då inte kreditera. Aktivera avtalet via nödprocedur och lägg till en uppsättning under förbrukning> förbrukningstransaktioner om det finns en nedtagning (alternativt så tar du hjälp av någon på mätvärden.


🔷Feltext: Start/Stoppdatum kan inte ligga före senaste avstämningsdatum

Åtgärd: Vi måste lägga ett limeärende till faktureringen. Be dem att kreditera och lägga tillbaka ärendet på dig. Efter det kan du läsa om meddelandet.


🔷Feltext: Kontrakt med slutdatum ÅÅMMDD saknas. Kan inte genomföra annullering

Beskrivning: Kommer oftast när nätbolaget skickar en cancellering som gäller bakåt i tiden eller om det exempelvis skickades 2st Z05C på olika datum medans det bara finns en Z05L. 

Åtgärd: Jämför ingående kommunikation och kontrakt för att se om det ser korrekt ut. Lä om meddelanden vid behov.

 

I detta fall har nätbolaget först skickat en Z04L per 2024-06-26 och sedan en Z05L per 2024-10-01. Några dagar senare cancellerades hela leveransen med en Z04C per 2024-06-26. När Z05C kom känner inte systemet att det finns något att cancellera eftersom det aldrig skapades ett kontrakt pga att hela leveransen ångrades. Här kan vi bara bocka bort avvikelsebocken.

🔷Feltext: Slutdatum kan inte ligga före senaste Flexpricing datum ÅÅMMDD

Åtgärd: Gå in i kontrakt och via relationer väljer du flexpricing. Ändra sedan beräkningstyp till återföring och sudda slutdatumet. Skriv in händelsedatumet som startdatum och tryck på ok. Nu kan du läsa om meddelandet.


🔷Feltext: Dubbletter

Om ej behandlad, avvisa den ena eller ändra godkännandestatus till n/a

Är båda färdigbehandlade: låt ligga och bocka bort.



Guide taggad med: Leverantörsbyten flexpricing Leverantörsbyte 3.0 rödbollar avvikelsebockar
warning Created with Sketch.