Skellefteå Kraft

MKA Leverantörsbyten 3.0- flikar

Uppdaterad

Under alla paneler i arbetsytan finns det en flik med olika listor.

Nyanslutningar är nya anläggningar som vi har sökt men inte mottagit en Z04 än. Vi får då ett mejl av nätbolaget som informerar oss om att detta är en nyanslutning som bevakas 14 månader från det sökta datumet. När allting är klart hos dem kommer vi att få en Z04LK. Har det gått för lång tid kommer vi behöva skicka en ny sökning som ett leverantörsbyte.

Vi går igenom listan med jämna mellanrum, en gång i månaden bör räcka. Företag som har hand om laddstolpar (dvs där det står Skellefteå Kraft AB som namn) använder sig också av denna lista. 

Börjar med att sortera efter startdatum, äldsta till senaste. Finns det några som har legat längre än 14 månader eller är väldigt nära 14 månader från det sökta startdatumet kan du mejla nätbolaget för att se om vi kommer få en Z04LK på denna anläggning. Gör en notering i scenarieloggen om att du har efterlyst Z04LK.


Avtal med avtalsstatus skapa.

Normalt bör inga avtal ligga en längre tid på status ”skapa”. ”skapa” är endast en tillfällig status som vi använder t.ex. då vi redigerar ett avtal för att kunna skicka en manuell sökning.  

Om avtal ligger på denna flik och det inte är tillfälligt för att någon håller på att redigera avtalet precis då, utred vad som har hänt. 

Står det en kommentar om att det är en nyanslutning i Textfält 10? Då är det pga av en tidigare hantering av dessa anläggningar eftersom vi ändrade status till inaktivt på nyanslutningar för att undanta dessa från saknar Z04LK listan. Det medförde i sin tur dock att när Z04LK väl kom, kunde inte systemet läsa in meddelandet.

Står det inget om en nyanslutning så titta först och främst i ingående kommunikation, har vi fått en Z04? Kanske har Z04:an inte riktigt kunnat läsas in och endast skapat ett avtal, men inte kunnat aktivera det. Titta i Z04:ans EDI-meddelande i ingående kommunikation. Ser du några felaktigheter eller ledtrådar till varför meddelandet inte kunnat läsas in? Om du inte hittar några felaktigheter så kan du välja att antingen läsa om Z04:an från ingående EML, alternativt aktivera anläggningen med nödprocedur.  

Om du ska kunna läsa om Z04:an så behöver du först titta om det redan skapats ett kontrakt och i så fall radera det. Annars kommer Z04:an inte gå att läsa om, då systemet känner av att det redan finns ett aktivt kontrakt. Aktiverar du anläggningen med nödprocedur så gör det inget om det redan finns ett aktivt kontrakt, då slipper du skapa ett kontrakt när du väl har aktiverat anläggningen. Använder du dig av nödprocedur så kom ihåg att skapa en uppsättning i förbrukningstransaktioner och kontrollera om rätt mätpunktstyp finns under Relationer > Mätpunkt > Inställningar > Mätpunktstyp. 

 

Levbyte ink grunddata godkänt

Avtalsstatus ”levbyte ink grunddata godkänt/inflyttning godkänd” betyder att avtalet är aktivt, men att kontrakt saknas.  

Eftersom problemet helt enkelt är att ett kontrakt saknas så behöver du endast skapa ett kontrakt. Enklaste sättet att göra det är att gå via Alla avtal > Relationer > Kontrakt. Då brukar man vanligtvis få upp en ruta i högerkanten där alla uppgifter utom mall är ifyllda. Du behöver då endast fylla i mallen och trycka på OK så skapas kontraktet och avtalsstatus ska då ändras från ”levbyte ink grunddata godkänt” till ”aktiv”. Om du inte skulle få upp rutan i högerkanten när du går via Relationer > Kontrakt så får du istället gå via dina favoriter till Kontrakt och lägga upp kontraktet från grunden via knappen ”+ Ny”. 

När man skapar ett kontrakt manuellt så är det vanligt att kontraktsdelarna också saknas. Kontrollera därför efter att du skapat kontraktet om kontraktsdelar finns, annars lägg in dem manuellt med webavtalet som underlag. 


 Kontrakt aktivt med avtalsstatus ej aktiv 

Här är scenariot det motsatta mot ovanstående flik. Det finns ett aktivt kontrakt, men avtalsstatusen är inte ”aktiv”. Utred vad som har hänt. Titta i scenarieloggen, finns någon notering? Titta i ingående kommunikation vilka meddelanden vi tagit emot och vad som ska gälla.  

Ska anläggningen vara aktiv så kan du välja om du vill läsa om Z04:an via ingående EML eller om du vill aktivera den med hjälp av nödprocedur. Vill du läsa om Z04:an så behöver du först ta bort kontraktet, eftersom systemet annars känner av att det redan finns ett aktivt kontrakt. Du behöver också sätta avtalsstatus till ”skapa” och vid behov ändra till rätt startdatum i Alla avtal.  

Aktiverar du anläggningen med nödprocedur så gör det inget om det redan finns ett aktivt kontrakt, då slipper du skapa ett kontrakt när du väl har aktiverat anläggningen. Använder du dig av nödprocedur så kom ihåg att skapa en uppsättning i förbrukningstransaktioner och kontrollera om rätt mätpunktstyp finns under Relationer > Mätpunkt > Inställningar > Mätpunktstyp. 



Tidigare har det funnits en lista som heter Leverantörsbyte/inflytt med status avvisad. Den visade i princip samma sak som listan negativa aperaker. Anledningen att listan fanns var att det ibland kan finnas något i ediel trafiken som inte har blivit inläst rätt eller inte alls, vi kan alltså till exempel fått en negativ aperak men mottagit en Z04 efter det som inte gick att läsa in. Då vi har andra rapporter som fångar sådana Z04:or och pga att det aldrig ligger något där har vi i samband med den nya arbetsytan beslutat oss för att ta bort den listan.

warning Created with Sketch.