MKA Importloggar- CUSTINST
CUSTINST – ej godkänd körning
Gå till arbetsytan MKA importloggar och välj CUSTINST- ej godkänd körning. Här hamnar nya avtal som ska skickas vidare till nätbolaget med en Z03L eller Z03LK, men vissa fastnar pga olika felmeddelanden.
Välj en logg och filtrerar statusen till “är inte inläst” enligt nedan
Du får då upp en rad med avtal, skrolla ner tills du får en där det står “felaktig”. Alla avtal har flera rader, under grupp ser du avtalsID som visar vilka rader som hör ihop. Oftast är det 6 rader per avtal, mikroproduktioner har 3 rader. Man hanterar och kommenterar alltid den första raden.
Står första raden som felaktig och resterande som behandlas är det oftast att avtalet redan är aktivt, dvs en befintlig kund har tecknat som ett leverantörsbyte. Det finns olika felmeddelanden som berättar vad som ska hanteras, se nedan.
Börjar med att kopiera avtalsID och öppna upp avtalet i webbavtal. Klicka sedan på anläggningsID för att se om det finns tidigare avtal på anläggningen eller om det finns dubbletter.
I felmeddelandet står det oftast något med C, vilket syftar på de olika fält som finns i avtalet som ska importeras. Är det något som kan ändras direkt, som tex ett felaktigt postnummer kan man klicka sig in i C001-C050 eller C051-C080 och ändra detta direkt för att sedan kunna läsa om loggen.
Olika felmeddelanden:
🔷Pnr/Orgnr/Alternativt kundnummer förekommer flera gånger.
Gå till ”Alla kunder” i D365 och sök på kundens personnummer. Du kommer då att se att kunden har två eller flera kundnummer/profiler. När en kund har flera kundnummer så klarar inte D365 av att välja vilket den ska ta, utan du måste skicka iväg sökningen manuellt med rätt kundnummer.
Det vanligaste scenariot är att kunden har ett kundnummer med kundtyp P och ett med kundtyp F. Utgå då från vilken kundtyp webavtalet är tecknat med och välj motsvarande kundnummer i D365. ❗OBS❗ Kontrollera även priserna och kampanjkoden i webavtalet. Ibland missar KS att ändra till rätt kundtyp och då kan kundtypen stå som t.ex. P, men övriga avtalet med priser och kampanjkod är F. Fråga då personen som tecknat avtalet hur det ska vara och ändra kundtypen i webavtalet vid behov.
Skulle kunden ha två kundnummer med samma kundtyp så kan det vara lite knepigare att bedöma vilket man ska använda, men man kan t.ex. titta på om något av kundnumren har andra anläggningar = mest troligt det som används. Alternativt utreda vidare och ta hjälp av MU (Affärsutveckling) eller KS (Kundservice) ifall kunden behöver kontaktas.
När sökning är ivägskickad manuellt, skriv kommentar ”manuellt” i loggen och andra status till ”ska ignoreras” på alla rader i samma grupp. Sätt även status i webavtalet till ”manuellt hanterad”.
🔷Person/Orgnr är ej korrekt
Systemet har känt av att det är något fel med personnumret. Oftast är det utländska kunder utan svenskt personnummer som fastnar på denna feltext. Åtgärden beror lite på vad man hittar när man tittar närmare på situationen.
Är det en helt ny kund som vi inte har leveransen till så behöver vi söka leveransen manuellt. Det gör vi med nätbolagets kundnummer, eftersom kunden inte har svenskt personnummer. Om nätbolagets kundnummer inte finns angivet i webavtalet så lägger vi ett limeärende till Kundservice Backoffice om att ta kontakt med kunden och fråga. Vi måste söka leveransen manuellt då D365 inte kan importera annat än personnummer, skriv kommentar ”manuellt” och ändra status till ”ska ignoreras” i loggen. Ändra även status i webavtalet till ”manuellt hanterad”.
Är det en befintlig kund så har importen inte känt av det korrekt, kanske på grund av det felaktiga personnumret. Flagga då om webavtalet till befintlig leverans i webavtal. Ända avtalsstatusen till “skapa”, flagga om och ändra sedan statusen till “kontrolleras”. Skriv kommentar ”flaggat om till befintlig leverans” eller bara "beflev" i både webavtalet och loggen, ändra status till ”ska ignoreras” i loggen.
- Är det en intern anläggning? Var uppmärksam, det kan finnas en Z04A som ännu inte godkänts/behandlats. Titta i ingående kommunikation och godkänn/behandla ifall en sådan finns. Därefter kan du lägga in avtalet manuellt i kontraktsdelarna, alternativt göra som i punkt 2 ovan och flagga om webavtalet till befintlig leverans. Ser du i kontrakt att det finns ett nätavtal lite längre fram kan du även avvakta tills Z04A har kommit då det automatiskt skapas ett kontrakt då och man slipper lägga upp och söka kunden manuellt (dvs skyddade kunder och kunder utan svensk personnummer). ändra statusen till "ska ignoreras" och gör en kommentar i webavtal "avvaktar Z04A", ändra status till "kontrolleras" så vi inte missar det.
🔷Postnummer finns inte i postnummer registret
Gå till fliken ”C001-C050” i loggen. Högst upp i vänstra kolumnen står faktureringsadressen och lite längre ner i vänstra kolumnen står anläggningsadressen. Ovan feltext syftar till faktureringsadressen (det finns en annan snarlik feltext för anläggningsadressen, se nedan), men om faktureringsadressen och anläggningsadressen är samma så behöver båda korrigeras. Kontrollera adressen genom att söka på gatuadress och ort i Postnummerservice (fyll alltså inte i något postnummer, utan låt sidan tala om vilket postnummer som är rätt).
Om du får fram ett annat postnummer i Postnummerservice än vad som står i fliken C001-C050, korrigera då till postnumret som du får fram i Postnummerservice. Glöm inte att korrigera både fakturerings- och anläggningsadressen om båda är samma adress och om båda har samma fel på postnumret. Korrigera även i webavtal och gör en kommentar
Skriv kommentar ”postnr, kör om” i loggen och låt statusen vara kvar på ”felaktig”. Kör om loggen genom att kopiera loggnumret, gå till Import nya kunder/anläggningar i D365, bocka i ”återstart”, klistra in loggnummer i rutan för loggnummer och klicka på OK. Du kan se status för körningen i Mina batchjobb i D365.
När körningen har gått klart går du på nytt in i arbetsytan ”CUSTINST – ej godkänd körning” alternativt till Behandlade poster i D365 och kontrollerar om status på raderna ändrats från ”felaktig” till ”inläst”. Om det fanns andra fel i loggen som du inte rättat ännu så kommer loggen fortsatt stå som ”ej godkänd” och du behöver gå vidare med att rätta de andra felen. Om det inte fanns några ytterligare fel i loggen så ska status på loggen nu ha ändrats till ”godkänd”.
Om du får fram samma postnummer i Postnummerservice som står i fliken C001-C050 så är det inte fel postnummer inskrivet, utan D365 har inte postnumret inlagt i sitt adressregister. Låt då postnumret stå kvar som det gör i C001-C050 och gå till sidan Adressinställning i D365. Välj Postnummer i vänstermenyn. Dubbelkolla att postnumret inte finns genom att klicka på texten ”postnummer” i kolumnen för postnummer och gör en sökning på postnumret. Får du ingen träff så stämmer det att postnumret inte finns i postnummerregistret. Klicka då på knappen ”+ Nytt” och fyll i postnummer och ort, klicka på ”spara”.
Gå tillbaka till loggen och kör om den på samma sätt som beskrivs i punkten ovan.
Ett tredje scenario kan vara en kombination av ovanstående punkter, det vill säga att postnumret BÅDE är ifyllt fel och att det korrekta postnumret även saknas i postnummerregistret. När du då korrigerat det felaktiga postnumret och kör om loggen så kommer raderna fortsatt stå som ”felaktiga” ifall det nya postnumret du fyllde i dessutom inte finns i postnummerregistret. Lägg då till postnumret i postnummerregistret enligt punkt 2 och kör om loggen en gång till.
🔷AnlPostnr/Diverse info
Samma hantering som ovan, men feltexten syftar till anläggningsadressen.
🔷Avtal har ej giltig status för att återanvändas
Vi har redan aktiv leverans till anläggningen. Börja med att ta reda på om avtalet som fastnat i loggen är tecknat på samma kund som vi har befintlig leverans till. ❗OBS❗ Kolla på personnumret och inte namnet då namn kan luras, ibland kan far och son eller mor och dotter ha väldigt liknande namn, jag har gått i den fällan förut.
Samma kund? Sätt status ”nya” i webavtalet, flagga om till befintlig leverans och skriv notering ”flaggat om till befintlig leverans" eller "beflev” i både webavtalet och loggen. Ändra avtalsstatus till "kontrolleras" i webavtal. Sätt status ”ska ignoreras” i loggen.
Mikroproduktion? Börjar med att kolla ingående kommunikation om vi har mottagit Z04D. Kontrollera att det är samma kund i D365 och webavtalet. Ändra vid behov startdatum i webavtalet till startdatum i D365 och skriv kommentar ”backat till mottagningspliktens start”. Lägg in kontraktsdelarna manuellt, flagga inte om dessa avtal till befintlig leverans. Skriv kommentar ”manuellt” och sätt status ”ska ignoreras” i loggen, ändra även status i webavtalet till ”manuellt hanterad”.
Annan kund? Är det en intern anläggning så kontrollera i Kontrakt i D365 om det är inlagt något kundskifte på nätavtalet. Om inte, mejla den nya kunden ”nätavtal saknas” och notera i webavtal + loggen. Sätt status ”ska ignoreras” i loggen. Är det en extern anläggning kolla först om det är en inflytt några dagar framåt i tiden. Nätbolaget kanske inte har hunnit skicka en Z05LK på föregående kund, finns det några dagar kvar så avvakta och kör om loggen när Z05LK har inkommit. Annars får du mejla kunden att kunden saknar nätavtal, sätt status ”ska ignoreras” och gör en kommentar om att nätavtal saknas, både i webavtal och i loggen.
🔷Posten ingår i en gruppsekvens där en eller flera andra poster felat
Den vanligaste felbeskrivningen som förekommer i importloggen som beror på några olika anledningar.
Avtalet har redan sökts tidigare: Kundens sökta avtal blev kanske avvisad tidigare eller kunden har tecknat ett nytt avtal för att ändra startdatum. Gå till “alla avtal” i D365, ändra avtalsstatusen till skapa och gör ändringar om det behövs (tex startdatum eller ett annat pris/rabatt. Om man måste ändra datum till ett senare datum måste du först in i avtalet och ändra datumet på rabatten, annars kommer du få ett felmeddelande om att tilläggsprodukten inte kan starta före huvudprodukten). Sök om leveransen, skriv då “manuellt” och ändra statusen till “ska ignoreras” i loggen, ändra till “manuellt hanterad” i webavtal.
Annat avtal på samma datum och kund har redan sökts tidigare: Är det en inflytt som ligger på bevakning (status "inflyttning avsänd" och kommentar i scenarieloggen/textfält 10) kan du bara ändra till "ska ignoreras". Har avtalet status "leverantörsbyte avsänd" kolla när meddelandet gick iväg. Är det mer än tre dagar sedan borde vi efterlysa hos nätbolaget.
Avtalsstatus är ”leverantörsbyte avvisat/inflytt avvisad": Sök om som ovan
CUSTINST – behandlas
❌Denna arbetsyta finns inte längre utan alla behandlas hamnar under CUSTINST ej godkänd körning. ❌
Hanteras på samma sätt.
Är det många fel i importloggen (dvs typ 30 eller mer) har det oftast uppstått ett fel med en importlogg som gör att alla/många rader i loggen får status ”behandlas”, men det finns inga ”felaktiga” rader som hör ihop med ”behandlas”-raderna, utan endast ”behandlas”-rader. Systemet sätter status ”behandlas” för att det inte har kunnat avgöra vilken status det ska sätta.
Behandla den första raden som står på behandlas som en felaktig. Här finns det däremot ingen feltext. Kolla om du hittar några fel. Kan du åtgärda problemet manuellt sätt statusen på ska ignoreras efter det och ändra nästa avtals första behandlas som felaktig. Kör om loggen. Korrigerar fel om det kvarstår problem, annars bör den köra in resterande avtal.
CUSTINST – varning
Hittas på arbetsytan MKA Importloggar > CUSTINST varning.
NY rutin per 2025-06: behandla varningarna redan i CUSTINST ej godkänd körning för att det inte ska bli så många loggar som ska hanteras just innan faktureringen.
OBS! Blir en logg godkänd kan det ändå finnas varningar, därav finns arbetsytan kvar.
Välj en logg under rubrik och ändra statusen på rader till är inte inläst.
Markera en varning och tryck på fliken ”Allmänt”. I rutan ”Felmeddelande” visas vilka kunduppgifter i avtalet som inte stämmer överens med nuvarande kunduppgifter i systemet, t.ex. ” C004 - Angivet namn överensstämmer ej med namn på den befintliga kunden med kundnr: xxxxxx”.
Gå vidare till fliken ”C001-C050”. Kopiera de uppgifter som varningen flaggat för, öppna upp kunden under “alla kunder” via “hämta relationer” och redigera kunduppgifterna så att de stämmer med de nya uppgifterna vi fått in.
‼️I dagsläget ändrar vi bara namn, telefonnummer och mejladresser. Övriga feltexter som C005 om adressen sätter vi direkt på “ska ignoreras”.
OBS! Använd din magkänsla. Det är inte alltid lämpligt att ändra uppgifterna.
Vi ändrar inte till nya uppgifter med uppenbara felstavningar. Om samma namn eller mailadress redan finns i kundprofilen (rättstavad) så behåll nuvarande uppgifter.
Varningarna kan även reagera på ”smådetaljer”, t.ex. ett mellanslag för mycket, stor/liten bokstav, ett bindestreck i ett telefonnummer eller dyl. Om du ser att uppgifterna redan är korrekta så behöver du inte ändra dem.
När du redigerat klart uppgifterna i kundprofilen, klicka på ”spara” och backa därefter tillbaka till loggen. Gå till fliken ”Översikt” och ändra status på raden från ”Varning” till ”Inläst”. Du är nu klar med den raden och kan gå vidare till nästa.
Det finns tre stycken felmeddelanden som kan dyka upp då man arbetar med varningar:
Arbetaren tillhör inte den juridiska personen
När du försöker spara de ändringar du gjort i kundprofilen så dyker en gul rad upp högst upp på sidan med texten ”Arbetaren tillhör inte den juridiska personen”. Scrolla då ner till rubriken ”Försäljningsdemografi” och titta i rutan ”Ansvarig medarbetare”. När felmeddelandet visas så brukar namnet som står i rutan vara en person som slutat på Skellefteå Kraft. Du löser problemet genom att helt sudda ut namnet i rutan och klicka på ”spara”. Du behöver inte fylla i något annat namn.
Kunden är redan registrerad för EAN
Scrolla ner till rubriken ”Faktura och leverans”, om det finns en e-postadress angiven i fältet ”E-postadress”, sudda ut den och klicka på ”spara”.
Värdet AG i fältet Bankkonto finns inte i det relaterade registret Kundbankkonton
Under fliken Kund, välj Bankkonton.
Lägg till +Ny och skriv endast in AG.
Registrera DBO på kund och spara.
Ta bort AG som du lagt till under Bankkonton. Spara.