MKA Leverantörsbyten 3.0-negativ aperak
När nätbolaget avvisar vår sökning skickar dem en negativ aperak. Öppna listan genom att gå in via arbetsytan Leverantörsbyten 3.0 i D365.
Nedan ser du olika felmeddelanden som behandlas på olika sätt. Om du inte söker om ett meddelande, som tex att avtalet blir avvisad pga att nätavtal saknas, så ändra avtalsstatusen till "Inaktivt" (du måste öppna e ny flik med alla avtal för att ändra avtalsstatusen). Kryssa för "fel behandlat" när du har åtgärdat felbeskrivningen.
🔷Feltext: Okänd kund/ ogiltig kund/ det finns inget pågående nätavtal för tjänsten
Beskrivning: Alla feltexter som handlar om att kunden inte finns betyder att kunden saknar nätavtal.
Åtgärd: Gör en notering i både webavtal och Scenarieloggen (det som visas som notering i skärmdumpen). Ändrar status till inaktivt i D365 och ignoreras i webavtal. OBS! Mejla nätbolaget om det är en inflytt. Inflyttar ska enligt elmarknadshandboken bevakas i +/- 15 dagar från det sökta startdatumet. Ibland kan dem däremot avvisa sökningen om en annan kund precis har tecknat nätavtal och fått leveransen, men det är bättre att mejla och hänvisa till bevakningstiden eftersom jag har varit med om att nätbolaget har gjort fel/ den blev avvisad av systemet.
Notering: "Avvisad, nätavtal saknas. Mejlar kund"/ namn ÅÅMMDD. I webavtal finns det även en funktionsknapp "nätavtal saknas" som man kan trycka på för att automatiskt få upp texten. Kunden öppnas då automatiskt i lime. Mall "MKA L-nätavtal saknas"
🔷Feltext: Liknande meddelande mottaget från annan aktör/ Similar message recieved from another party
Beskrivning: Kunden har tecknat ett avtal med en annan leverantör också som har fått leveransen av nätbolaget, vilket innebär att det tecknade avtalet med oss inte kan starta.
Åtgärd: Gör en notering i både webavtal och Scenarieloggen (det som visas som notering i skärmdumpen). Ändrar status till inaktivt i D365 och ignoreras i webavtal.
Notering: "Avvisad, annan leverantör har sökt före. Mejlar kund"/ namn ÅÅMMDD. Mall i lime"MKA L-annan leverantör har sökt före".
🔷Feltext: Felaktig transaktionstyp
Beskrivning: Kunderna har oftast dåligt koll vad som är skillnaden mellan en inflytt och ett leverantörsbyte. Om vi har sökt leveransen som ett leverantörsbyte, dvs med en Z03L, och den blir avvisad med denna feltext så skulle det ha sökts som en inflytt. Om vi har sökt som en inflytt (Z03LK) skulle vi ha sökt som ett leverantörsbyte.
Åtgärd: Leverantörsbyte> sök som inflytt. Inflytt> sök som leverantörsbyte. OBS! Här behöver du förmodligen anpassa startdatumet. Gör en notering i scenarieloggen och webavtal. Ändrar datumet vid behov i webavtal och innan du skickar iväg en ny sökning. Hur du gör det i D365 hittar du här.
Notering: "Avvisad, ska vara inflytt/levbyte inte levbyte/inflytt. Söker om (på 14 dagar-ifall det blir ett senare startdatum)/namn ÅÅMMDD
🔷Feltext: Felaktigt avtal startdatum (leverantörsbyte)
Beskrivning: Vi har sökt på färre än 14 dagar. Det kan vara en miss ifall importloggen hanterades dagen efter, att man har skrivit fel datum eller att det har varit ett systemfel.
Åtgärd: Sök om på 14 dagar från dagens datum. Ligger felet hos oss mejla om försenad leveransstart 100 SEK. (Om det nu inte rör sig om en eller två dagar från det sökte startdatumet, då kan du sudda bort delen med ersättningen). Gör en kommentar i scenarieloggen och webavtal, mejla kunden.
Notering: "Avvisad, vi har sökt på färre än 14 dagar. Söker om på 14 dagar och mejlar kund om försenad leverans 100sek/namn ÅÅMMDD"
🔷Feltext: Felaktigt avtal startdatum (inflytt)
Beskrivning: Kunden bor redan på anläggningen (dvs har ett aktivt nätavtal sedan tidigare), så vi måste söka om som leverantörsbyte. Gissningsvis händer det när kunden anger datumet som kunden flyttar in i lägeheten/huset) istället för datumet som nätavtalet har tecknats.
Åtgärd: Sök om som leverantörsbyte på 14 dagar. Gör en kommentar i scenarieloggen och webavtal, mejla kunden. Använd mallen "försenad leverans" om det blir ett senare datum.
Notering: "Avvisad, kunden bor redan på anläggningen sedan tidigare, söker om på 14 dagar./namn ÅÅMMDD"
🔷Feltext: Ogiltigt företagsnummer (Z06E, uppdatera grunddata)
Beskrivning: När kundservice ändrar om en kund till dödsbo (DBO) så tar de bort 19 i början på personnumret och ändrar "alternativ kundnummerkod" från CPR till CVR. Det är inte alla nätbolag som kan ta emot Z09E utan 19 i personnumret och då får vi en negativ aperak.
Åtgärd: Kopiera anläggningsID, sök fram i "alla avtal" och gå till kundens profil via relationer. Ändra alternativ kundnummerkod" från CVR till CPR och lägg till 19 före personnumret i rutan "alternativt kundnummer". Tryck på Z06E/Z09" under rubriken "Xellent" högst upp på sidan. Vänta en stund innan du ändrar tillbaka till CVR utan 19, du kan kontrollera i utgående kommunikation när meddelandet går iväg, alternativt ta det lite senare under dagen. Gör en kommentar i scenarieloggen. Vi behöver inte mejla kunden.
Notering: "Avvisad, saknar 19 i personnumret. Skickar om Z09E med 19 i personnumret/namn ÅÅMMDD
🔷Feltext: Incorrect reason for transaction (Z06E, uppdatera grunddata)
Beskrivning: Med största sannolikhet har nätbolaget redan skickat en Z06E till oss, och därför får vi en negativ aperak på Z09E eftersom det är samma meddelande.
Åtgärd: Kontrollera i ingående kommunikation i D365 att vi har mottagit en Z06E. Om ja så kan du bara klicka i fel behandlat på denna.
Notering: "Avvisad, vi har redan mottagit Z06E från nätbolaget. Vi behöver inte skicka om Z09E/namn ÅÅMMDD"
🔷Feltext: Aktören är inte knuten till aktuell anläggning
Beskrivning: Av någon anledning har nätbolaget skickat en negativ aperak på vår Z09D med avslut (avslut på mikroproduktionsavtal), trots att det egentligen inte ska vara möjligt att neka ett sådant meddelande. Har vi skickat en Z09D ska vi få en Z05L tillbaka av nätbolaget.
Åtgärd: Mejla nätbolaget och fråga vad anledningen till denna negativa aperak är. Gör en notering i scenarieloggen.
Notering: "Mejlat nätbolaget/namn ÅÅMMDD"
🔷Feltext: Aktören är redan knuten till aktuellt objekt
Beskrivning: Kan vara en mikroproduktion (kontrollera i webavtal) där vi redan har mottagit en Z04D (vi har alltså fått leveransen via mottagningsplikt och behöver därav inte söka den).
Åtgärd:
- vi har fått Z04D: kontrollera att kundens avtal är inlagt så att kunden inte ligger på mottagningsplikt (om inte, lägg in manuellt), ändra även startdatumet i webavtal vid behov så att det stämmer överens med Z04D startdatum. Skicka en ny bekräftelse till kund och skicka även en Z09D med start till nätbolaget. Hur du gör det hittar du här.
- vi har inte fått en Z04D: mejla nätbolaget och säg att vi har mottagit en negativ aperak på vår Z03L/LK. Fråga om vi kommer få en Z04D på den.
- vi behöver inte mejla kunden.
Notering: "Avvisad, redan mottagit Z04D/namn ÅÅMMDD" /avvisad, mejlar nätbolaget/namn ÅÅMMDD"
🔷Feltext: Aktören är inte knuten till aktuellt objekt
Beskrivning: Kan vara olika typer av fel.
Åtgärd: Börjar med att kolla om det är en intern anläggning. Ibland kan en Z03L gå iväg som kunderna har tecknat på webben, ibland hinner vi fånga dessa och kan anpassa datumet direkt enligt nätavtalet start. För att undvika krångel från systemet har vi bett nät att i så fall avvisa vår Z03L för att återkomma med en Z04A, eller om vi redan har mottagit en Z04A.
Hittar du däremot inte felet av att kolla alla avtal, ingående kommunikation och webavtal kan du mejla det berörda nätbolaget och fråga vad det är som är fel.
Notering: "Avvisad, kund redan aktiv. Lägger in avtalet manuellt/namn ÅÅMMDD"/ "avvisad, mejlar nät/namn ÅÅMMDD"
🔷Feltext: Anläggningen kan inte identifieras/ Cannot identify intallation/ Objektidentiteten hittas inte inom nätområdet
Beskrivning: Något är fel med anläggningsID:t eller nätområdet. Vanligast är nätområdet.
Åtgärd: Öppna webavtalet och börja felsöka. Verkar anläggningsadressen stämma? Dubbelkolla att postnumret stämmer i postnummerservice. Om allt ser ut att stämma, kopiera anläggningens postnummer och sök på det under fliken "anläggningar" i lime. Jämför anläggningens nätområde och nätägarkod med det som står i webavtalet. Står det något annat i Lime korrigera då webavtalet efter det som står i Lime. När du har rättat i webavtal gå till D365 "korrigera felaktigt nätområde" och rätta nätområdet där också. Gå sedan till "alla avtal" och sök om leveransen manuellt.
Notering: "Avvisad, felaktigt nätområde ABC, rätt DEF. Rättar och söker om/namn ÅÅMMDD". Använd mallen "försenad leverans" vid behov.
🔷Feltext: Anläggningen saknar aktiv leverans
Beskrivning: Feltexten är ganska ny och verkar omfatta olika fel. Ibland har det varit att det är fel transaktionstyp (leverantörsbyte ist för inflytt och tvärtom), men även systemfel hos nätbolagen.
Åtgärd: Få en helhetsbild av situationen genom att ta upp scenarieloggen, ingående kommunikation och PRODAT mejlen. Mejla nät och fråga vad som är fel om du inte hittar något.
🔷Feltext: Meddelandet har kommit för sent..
Beskrivning: Ibland har våra sökningar inte gått iväg i tid pga att det har varit lång kö i våra utgående meddelanden. Detta gäller oftast inflyttar som då först går iväg strax efter midnatt vilket gör att dem skickas en dag för sent och blir avvisade.
Åtgärd: Sök om på 14 dagar, mejlar kunden om försenad leverans 100SEK. Du kan lägga till engångstjänsten direkt i sökningen istället för att vänta på en aktiv leverans.
Notering: "Avvisad, systemfel. Söker om på 14 dagar, mejlar kund försenad leverans 100SEK/namn ÅÅMMDD"
Negativ aperak på mikroproduktion:
Kontrollera att vi har leveransen till förbrukningsanläggningen genom att söka på kundens personnummer i "Kontrakt" i D365.
Om vi inte har leveransen till förbrukningsanläggningen kolla om det finns ett tecknat avtal på gång (tecknades avtalet via fullmakt brukar mikroproduktioner gå igenom först, kolla orangea sidan i webavtal). Finns det ett förbrukningsavtal kolla datumet och typ på leveransen, det kanske ska vara en inflytt?
Om vi har sökt leveransen på förbrukningen så har vi kanske fått en negativ aperak på den också, troligtvis samma. Behandla den då som vanligt, du kan med fördel mejla kunden om förbrukningen och mikroproduktionen i ett och samma mejl.
Andra specialfall:
Om vi först får en negativ aperak på en inflytt som säger att kunden redan bor på anläggningen och sedan får en negativ aperak på det omsökta leverantörsbytet med feltexten "ogiltig kund/etc", så betyder det oftast att vi har sökt leveransen på den utflyttande kunden, inte inflyttande kund.
Vi får nämligen först veta att kunden redan bor på anläggningen och när vi söker på ett senare datum så saknar kunden nätavtal eftersom kunden har flyttat ut. Kolla personnumret i webavtal om vi har haft kunden tidigare på en annan adress men med samma anläggningsID, lägg då ett ärende till privatsälj om att kontakta kunden och ta reda på det rätta anläggningsID:t. Då vi har fått en negativ aperak och webavtalet så med redan har importerats till D365 måste dem teckna ett nytt webavtal och kan alltså inte använda det befintliga. Lägg en kommentar i både webavtal och scenarieloggen om att det är fel anläggningsID och vilket ärendenummer det är i lime. Ändra sedan statusen i webavtal till ignoreras och inaktivt i D365.