Skellefteå Kraft

MKA Leverantörsbyten 3.0- Efterlysa Z04L/LK

Uppdaterad

När vi skickar en sökning (Z04L/LK) till nätbolaget ska vi enligt elmarknadshandboken få svar inom 3 dagar. Har vi inte gjort det måste vi börja efterlysa. Det finns två paneler i arbetsytan, dels saknar aperak och saknar Z04L/LK.

Saknar aperak innebär att meddelandet förmodligen har fastnat någonstans mellan oss och nätbolaget. En aperak är en kvittens om att meddelandet har mottagits och även om vi inte har fått tillbaka en Z04 så ska vi få en aperak på vår Z03. Detta ska ske inom 15minuter, är det inte tids kritiskt kan man vänta en dag. Dubbelkolla om vi inte redan har mottagit eller skickat något nytt redan, tex pga att kunden vill ändra startdatum eller liknande, i så fall han du bocka bort den. Är det inte fallet måste vi mejla nätbolaget. 

"Hej, jag ser att vi saknar aperak på vår Z03L/LK per ÅÅMMDD, hur ser det ut hos er, har ni mottagit den?" Skriv sedan en kommentar i noteringsfältet om att du har efterlyst den. 


Saknar Z04L/LK

På denna arbetsyta som uppdaterades augusti 2025 har jag undantagit de senaste tre dagarna och nyanslutningar. Detta då vi inte behöver efterlysa sökningar som har skickats dem senaste tre dagarna samt då det initialt kan bli ganska många just efter en körning. 

Nyanslutningar kan bevakas i upp till 14 månader. Det kan bli ganska många och blir såmed missvisande i listan. I textfält 10 brukar vi skriva in om det är en nyanslutning eller bevakning för att få en snabbare överblick utan att alltid behöva klicka oss vidare till scenarieloggen. När man har skrivit nyanslutning i textfält 10 så kommer den inte synas på den listan längre utan hamnar på en lista längre ner i arbetsytan.

Sortera listan efter nätbolag för att efterlysa flera anläggningar i samma mejl, så slipper du skicka flera mejl till samma nätbolag inom loppet av några minuter.

Dubbelkolla varje anläggning i ingående kommunikation så att vi inte har missat ett meddelande som har fastnat eller om det har kommit en PRODAT mejl som vi inte har hanterat. Någon kollega kanske redan har en pågående mejlkonversation om denna anläggning eller så finns det ett bevakningsmejl som inte har hanterats. Skriv " bevakning tom ÅÅMMDD" om du hittar ett sådant. 

Ta sedan fram konktaktinformationen till rätt nätbolag via Edielportalen och skriv nätbolagets Ediel ID i rutan aktörssök, klicka sedan på aktören.

klicka på kontaktlista och hitta mejlet som går till deras leverantörsbytesgrupp.

Skriv ett mejl till nätbolaget. "Hej, angående anläggning 735999XXX så har vi skickat en Z03L/LK per ÅÅMMDD men inte mottagit en Z04L/LK. Hur ser det ut hos er?"

Gör en notering i textfält 10 och scenarieloggen att du har efterlyst hos nätbolaget.

Fortsätt med resterande anläggningarna på samma sätt.

warning Created with Sketch.