Skellefteå Kraft

Nytt flöde offert till försäljningsorder - Teksup

Uppdaterad

När säljarna har skapat ett affärskort så tar teknisk support över:

Börja med att sortera upp beställningarna under affärskorten.

Lägg till affärsartikel milersättning, ändra pris på Standardinstallation laddbox till 4800 kronor, kontrollera att pris Totalsumma laddbox med avdrag stämmer med pris till kund och kolla så allt ser rätt ut enligt guden för affärskort, kontakta annars ansvarig säljare så de kan justera och lära sig till nästa gång.

Kommer köpet från webben fyller vi i uppgifterna från historikloggen och fyller i enligt guiden för affärskort så alla affärskort ser enhetliga ut. Där lägger vi även till stegen nedan så priset blir rätt.


Kontrollera att kundens E-post och Mobiltelefon på individkortet stämmer överens med beskrivningen i affärskortet. Finns det ett gammalt "Telefon"- nummer så tar vi bort det. Annars kan det bli fel telefonnummer som SMS om att "paket finns att hämta" skickas till.

Kontrollera att priset i affärsartiklar stämmer med eventuell kampanjkod.


Ändra affärsstatus från offert till avtal:

Kontrollera att orderbekräftelse är skickad till kund under historik:

När detta är gjort så ändrar vi exportstatus till "Redo för leverans"

Ordern exporteras då till D365 som en försäljningsorder till lagret för att plocka och skicka beställningen.

För att hitta limes ordernummer klicka här:


OBS. Det är fakturaadressen på individkortet som följer med på försäljningsordern. Om adressen på individkortet inte stämmer överens med fakturaadressen så behöver vi ändra denna manuellt. När affären i lime står som "Exporterad för leverans" så finns den att hitta i D365 under försäljningsorder. 

Öppna försäljningsordern i D365 och ändra här:

Nu kommer lagret packa och skicka ordern!


OBS. Om fakturaadressen och leveransadressen är olika så behöver vi ändra detta igen efter att laddaren är skickad, innan kund faktureras. Annars kommer fakturan att skickas till leveransadressen. Gör såhär:


Lägg upp ett ärende till ärendekö "P&T - Teknisksupport"

Rubrik:

Ändra fakturaadress i D365


Problembeskrivning:

Kontrollera att laddbox är skickad.

Om Nej: parkera detta ärende ytterligare 1v

Om Ja: Ändra fakturaadress till: XXXXXXXXXXXX

Order: SO10000XX


Parkera sedan ärendet 1v.

Exempel:

Klart!

Om kund beställt en Perific ONE och är intern elnätskund:

Lägg ett ärende till Snabbärende: Elnät-mätvärdeshantering Ämne: Hanport och be de byta från RJ45 till RJ12-port ifall kund har RJ45 i dagsläget. 

Be de även aktivera EFS2-protokoll samt aktivera HAN-port 

Skriv i ärendet att de lägger tillbaka till teknisk supports ärendekö då det är gjort.

Boka installatör:

Installatörsportalen är inte helt 100% redo för att användas. Vi fortsätter därför skicka AO till installatör via mejl. Följ guide: https://skekraftsupport.kb.kundo.se/guide/boka-installator-laddbox-privat?category=allmant OBS! Kom ihåg att skicka med orderreferens (LA-xxxx) till installatören.

Skapa ett enegic-konto:

Om kund har köpt en lastbalanserare av märket enegic så behöver en användare skapas. 

Följ guide: https://skekraftsupport.kb.kundo.se/guide/privat-lagga-in-en-anvandare-pa-enegic 

warning Created with Sketch.