MKA- skicka ett leverantörsbyte/inflytt manuellt
Skicka ett leverantörsbyte
I denna manual hittar du följande:
- Skicka ett leverantörsbyte från grunden
- skicka om ett leverantörsbyte/inflytt
Skicka ett leverantörsbyte/inflytt från grunden
❓Finns inte anläggningen i D365? Då måste du lägga upp en ny anläggning först.
När anläggningen är skapad med rätt kund måste vi lägga in priserna efter att startdatumet är justerat. Alla ändringar görs när avtalet har status skapa.
Under rubriken ”Avtal”, klicka på ”Prisstyrning” och vidare på ”Prisstyrningsartiklar”. Prisuppgifterna som kunden ska ha hittar du i webavtalet/FOA.
I prisstyrningsartiklar fylls månadsavgift och påslag i om det är ett rörligt avtal och månadsavgift, elcertifikatsavgift och elpris om det är ett fast avtal.
Exempel på prisstyrningsartiklar för ett rörligt avtal:
Gå sedan ut ur ”Prisstyrningsartiklar” och välj istället ”Individuella tjänster”. I individuella tjänster kan du lägga till en rabatt på månadsavgiften eller SVK-avgift och balansansvarsavgift för FOA-avtal.
Exempel på individuell tjänst för rabatt på månadsavgift:
Tilläggsprodukterna (dvs rabatten) hittar du om du klickar dig in i avtalet och sedan vidare till sidan ”Rubrik”, scrolla längst ner. Lägg till eventuella tilläggsprodukter och eventuell prisstyrning för tilläggsprodukterna genom att klicka på knappen ”Prisstyrningsartiklar”.
Gå ut ur avtalet och välj nu rubriken ”Marknadskommunikation” och klicka vidare till ”Kontaktinformation”. Kontrollera att rätt kund finns på rätt startdatum som du vill söka på
Gå ut ur Kontaktinformation och klicka nu på ”Leverantörsbyte” eller ”Inflyttning” (under rubriken Marknadskommunikation) beroende på om det är ett leverantörsbyte eller en inflytt du vill skicka.
Kontrollera att startdatum stämmer i nästa steg och tryck därefter på OK.
Avtalsstatus ska nu ändras till ”leverantörsbyte avsänt” eller ”inflyttning avsänd”. Kontrollera alltid att det sker!
Skicka om ett redan tidigare skickat leverantörsbyte/inflytt
När sökningen har blivit avvisad måste vi ibland söka om igen. Ändra då avtalsstatus till ”skapa”
Ändra vid behov startdatum. Om du ska ändra till ett senare startdatum än du sökt på tidigare så behöver du först ändra startdatum på eventuella tilläggsprodukter, eftersom systemet annars reagerar på att tilläggsprodukterna ligger på ett tidigare startdatum än själva avtalet. Ska du däremot ändra till ett tidigare startdatum än du sökt på tidigare så går det bra att ändra startdatum direkt på avtalet och då justeras även startdatum på eventuella tilläggsprodukter automatiskt.
‼️OBS! När du har ändrat startdatumet måste du oftast lägga till prisuppgifterna och individuella tjänster på nytt igen.
Tilläggsprodukterna hittar du om du klickar dig in i avtalet och sedan vidare till sidan ”Rubrik”, scrolla längst ner.
När du ändrat startdatum om det behövdes, gå in i avtalet och kontrollera att alla nödvändiga uppgifter är ifyllda:
På sidan ”Rader”:
Rätt kund
Mall
Priskod
Produkt
Om fast avtal:
Avtalslängd
Slutdatum
På sidan ”Rubrik”:
Kampanjkod
Avtalsid
Begärd mätmetod
Tilläggsprodukter
Gå ut ur avtalet och tillbaka till översikten.
Under rubriken ”Avtal”, klicka på ”Prisstyrning” och ”Prisstyrningsartiklar”:
I prisstyrningsartiklar fylls månadsavgift och påslag i om det är ett rörligt avtal och månadsavgift, elcertifikatsavgift och elpris om det är ett fast avtal.
Exempel på prisstyrningsartiklar för ett rörligt avtal:
Gå sedan ut ur ”Prisstyrningsartiklar” och välj istället ”Individuella tjänster”. I individuella tjänster kan du lägga till en rabatt på månadsavgiften eller SVK-avgift och balansansvarsavgift för FOA-avtal.
Exempel på individuell tjänst för rabatt på månadsavgift:
Gå ut ur Individuella tjänster och välj istället rubriken ”Marknadskommunikation” och klicka vidare till ”Kontaktinformation”. Kontrollera att rätt kund finns på rätt startdatum som du vill söka på.
När du tidigarelägger startdatum på ett avtal så saknas oftast korrekt rad i Kontaktinformationen. Lägg då till en ny korrekt rad med knappen ”+ Ny”.
Gå ut ur Kontaktinformation och klicka nu på ”Leverantörsbyte” eller ”Inflyttning” (under rubriken Marknadskommunikation) beroende på om det är ett leverantörsbyte eller en inflytt du vill skicka.
Kontrollera att startdatum stämmer i nästa steg och tryck därefter på OK.
Avtalsstatus ska nu ändras till ”leverantörsbyte avsänt” eller ”inflyttning avsänd”. Kontrollera alltid att det sker!
Om status står kvar på ”skapa” och du får en notis i Åtgärdscenter (”klockan”):
Kopiera då avtalsnummer och gå till ”Relationer” > ”Mätpunkt”. Scrolla ner till rubriken ”Avreglerad” (flika upp den genom att klicka på den). Klistra in avtalsnummer i rutan ”Bekräftelse”
Gå nu tillbaka till avtalet och testa på nytt att skicka leverantörsbytet/inflytten.