MKA Avtalsbrott
Öppna rapporten misstänkta avtalsbrott i rapportservern.
Kopiera personnummer till individfliken i lime (Är det en FOA kund kontakta först säljaren om avtal ska brytas).

Kolla först om det finns aktiva ärenden på kunden eller om det står något i historikloggen. Finns det redan ett ärende till oss från Kundservice med ett uträknat avtalsbrott så öppnar du avtalet genom att klicka på det på vänster sida under giltiga avtalsdelar (OBS! Finns det flera avtal klicka på det som är aktivt just nu. Finns det ett senare avtal så är kunden kvar hos oss men byter avtalsform).
Här bocka du i en av rutorna under avtalsbrott.
- Är bedömningen att brytavgift inte ska tas ut, bocka i rutan ”Inte avtalsbrott”
- om brytavgift SKA tas ut, bocka i rutan ”Avtalsbrott hanterat”
Finns det inga ärenden på kunden klicka du på kundavtal och ediel för att se om vi har mottagit en Z05L eller Z05LK. Har vi mottagit en Z05LK ska kunden inte debiteras. Dessa ska egentligen inte fastna så är det en utflytt måste du lägga ett ärende till affärsutveckling.
Klicka på avtalet under giltiga avtalsdelar och öppna "avtalsbrott beräkning". Klicka på det avtalet som ska brytas.

Fyll i rätt slutdatum som står i rapporten och klicka på beräkna avtalsbrott. Nu fyller systemet i allting per automatik.
- Understiger summan 100 SEK debiteras inte kunden för avtalsbrottet. Klicka då i rutan "inte avtalsbrott".
- Överstiger det 100 SEK, spara uträkningen i Lime. Klicka då i "avtalsbrott hanterat"

Under kolumnen KdelSlut hittar du datumet som kunden bryter sitt avtal.

Om kunden ska debiteras skapa ett ärende enligt nedan i lime. Parkera det tills avtalsbrottet träder i kraft.

Mejla kunden mallen "avtalsbrott" om kunden ska debiteras.
När ärendet blir aktivt, kontrollera om kunden fortfarande ska bryta sitt avtal.
- Om ja, lägg in en engångstjänst i D365
- Om nej, ta bort bocken. (OBS! Byt inte till "inte avtalsbrott" då det inte fångas ifall kunden bryter sitt avtal vid ett senare tillfälle)
Policy för avtalsbrott/brytavgift
- Brytavgift för alla som bryter avtal i förtid – hårda men fingertoppskänsla
- Juridiskt stöd för att ta ut en avgift finns i punkt 5.5 av Allmänna avtalsvillkor
- Hittar vi inte avtalet som kund tecknat kan vi inte heller debitera brytavgift
- Det ska vara kvar minst 20 dagar av avtalet för att få brytavgift
- Vi kan debitera brytavgift upp till 40 dagar bakåt i tiden
- Ett fastprisavtal som bryter i förtid räknas som avtalsbrott även om man byter till annat avtal, fast eller rörligt
- Om kunden fått brytavgift och det är försent att ångra leverantörsbytet hos den nya leverantören kan kunden slippa vår avgift genom att kunden återkommer inom en månad och fortsätter sitt befintliga avtal
- Rörliga avtal kan flyttas/tecknas max 13 månader framåt i tiden om det hjälper kunden att undvika brytavgift hos annan aktör.
- Fastprisavtal kan flyttas/tecknas max 6 månader framåt i tiden om det hjälper kunden att undvika brytavgift hos annan aktör.
- Skenflyttar hanteras inte längre
Undantag från brytavgift
- Om en kund flyttar från sin anläggning räknas det inte som avtalsbrott
- Prova-på-avtal får bryta avtal i förtid
- Premium-avtal har betalat för omteckningsrätt = får byta till annat avtal
- Företag med >500.000 i förbrukning/kund och tidsbundet avtal, mejla info till företagssälj för beslut foretag@skekraft.se , övriga företag hanteras som privatpersoner
- Kommuner, mejla info till företagssälj för beslut foretag@skekraft.se
- Eventuella överenskommelser att ersätta en kund som fått brytavgift hos annan elhandlare för att den tecknat med oss eller att låta kund slippa vår avgift om de lämnar oss i förtid lämnas till kundservice/säljare att avgöra. Bör ske i undantagsfall, inte regelmässigt.
- Om en kund inte accepterar brytavgiften och kundservice behöver stöd i dialogen så är det i första hand kundservicechefen man vänder sig till och i andra hand produktchefen som är ansvarig för elprisavtalen.
Powedocs #376797
