Solceller Privat - How to i Asana
Uppdaterad
Ansvarig för guide: Teksup
Berörda avdelningar: Teksup och privatsälj
Innehåll: Hur man lägger upp en kund i Asana för att installation ska ske.
1. Solceller Privat Sälj
1.1 Projektera, Här lägger vi upp kunden när vi börjar arbeta med projekteringen av kundens offert. Anteckna och lägg in alla relevant information i kommentarer. Detta inkluderar, men begränsas inte till, layoutbild, huvudsäkring, mått använda för layout och kontaktuppgifter.
- Klicka på plusknappen och välj ”uppgiftsmallar” -> ”Namn på kund – fullständig adress”


1.2 Budgetoffert
- När offerten är utskickad till kund lägger vi in offerten vi skickad till kund i kortet och flyttar den till budgetoffert. Viktigt att all information ligger i kortet för att undvika att vi blir personberoende.
1.3 Godkänd budgetoffert
- När kunden godkänt budgetofferten så flyttar vi den från ”budgetoffert” till ”godkänd budgetoffert”.
- När ni flyttat kortet hit så ”tilldela kortet” till vald leverantör. Ex andres@hapekraft.se


1.4 Platsbesök
- För att säkerställa att vi beräknat på rätt förutsättningar så görs alltid ett platsbesök innan vi skickar ut avtalsbekräftelse.
- När steg 1.3 är färdigt så flyttar ni kortat till ”platsbesök” och leverantören bokar in tid med kund.
- Leverantören skriv bokad tid för platsbesöket i kortet.

1.5 Underlag från platsbesök
- När platsbesöket är genomfört flyttas kortet till ”underlag från platsbesök” av leverantören.
- I kortet laddas även checklista upp från besöket
- Checklistan inkluderar, men begränsas inte, till bilder, mått, förutsättningar för ställning.
- I checklistan fyller även leverantör i om det är något som avviker från den gjorda beräkningen och eventuella tillkommande kostnader.
- I det här skedet tar säljaren över skickar avtalsbekräftelse om priset är korrekt, alternativt går igenom de nya förutsättningar med tillhörande ny offert med kund.
1.6 Signerade avtal
- När avtalet är signerat läggar man in avtalet i LIME och flyttar kortet till ”signerade avtal”
- Kortet flyttas då per automatik till materialbeställning där leverantör tar över ansvar i kommande delar.
- Notera i kortet vilken månad ni pratat med kund om installation med. Ex. Juni. Noteringen bör ske likt platsbesök.
1.7 Bokade installationer
- När installatören beställt material och bokat in installationstid med kund flyttas kortet per automatik från ”Signerade avtal” till ”Bokade installationer”. Klickar man upp kortet kan man se var i processen den ligger i samtliga delar.

