MKA- Manuell hantering av inkommande fullmakter via mejl
Berörda avdelningar: MKA
Innehåll: Hur vi besvarar inkommande fullmakter via mejl.
Länkar: MKA- Inkommande fullmakter - My ASP.NET Application
Information:
Inledning
Vi bevakar inkorgen “Fullmakt” och besvarar mejlen därifrån. De mejl som är besvarade drar man till undermappen “Avklarat”
Mejl som inkommer via Limeärende besvaras från Lime och spara mejlet i ärendet.
Mejl gällande flyttfullmakter vidarebefordras till elnat.flytt@skekraft.se och hanteras av Kundservice.
Om fullmakten är bifogad i mejlet så besvarar vi den direkt genom att svara på mejlet, men i vissa mejl kommer alla fullmakter via en länk och då besvarar vi dem via länken.
Nedan ses ett exempel på ett mejl där man kommer åt fullmakterna via en länk. Där besvara vi fullmakten via länken.
Efter att ha klickat på länken kan man se alla fullmakter från det elhandelsbolaget och den efterfrågade informationen kan fyllas i direkt i formuläret och sparas, se nedan.
Börja med att granska fullmakten.
Öppna fullmakten och kontrollera så fullmakten har rätt namn på kunden samt att den är signerad av kunden och att den är inom giltighetsdatumet. Digitala fullmakter ska ha en IP adress. Kom ihåg att kontrollera firmatecknare om det är en företagskund samt om det finns en säljansvarig.
Om det är en ljudfil så lyssna igenom för att vara säker på det är en giltig fullmakt. En inspelad fullmakt ska ha en bra ljudkvalité och det ska gå att förstå att kunden samtycker till fullmakten
Om vi godkänner fullmakten så besvarar vi den med den efterfrågade informationen.
Om vi inte godkänner fullmakten nekar vi den. Orsaker till att nekar en fullmakt kan till exempel vara:
- Inte vår kund
- Har avtal men inte på den här anläggningsadressen
- Fullmakten är otydlig eller felaktig
- Övrigt- skriv i så fall en notering
Efter vi har besvarat fullmakten gör vi en manuell upplysning antingen i kundprofilen i Lime eller via POA:n så att ett automatisk historik post skapas.