Skellefteå Kraft

MKA- Manuell upplysning av fullmakt

Uppdaterad

Berörda avdelningar: MKA

Innehåll: Hur vi upplyser kund om att vi har besvarat en fullmakt. 

Länkar: MKA- Inkommande fullmakter Manuell hantering av inkommande fullmakter via mejl - My ASP.NET Application 

Information: 

När vi har besvarat en fullmakt så behöver vi informera kunden om att vi har lämnat ut information till ett annat elhandelsbolag och göra en notering i kundprofilen.  Det kan vi göra automatiskt genom att använda oss av POA eller så kan vi skriva en historikpost i Lime manuellt.

Vi kan även använda oss av POA:n för att se information om kundens anläggningsuppgifter och kontrakt. 

Inledning 

För att skapa en historikpost automatiskt i Lime gå till - My ASP.NET Application 

Här kan vi söka på personnummer och anläggningsID för att se kontraktinformation, det ger oss även den information vi behöver för att besvara fullmakten. 

För att registrera en historikpost i Lime och informera kunden välj “Till Registrera”. 

Vi informerar kunden endast om det gäller elhandelsfullmakter och vi har ej nekat fullmakten. För nätfullmakter eller om fullmakten inte är godkänd sker endast en historikpost.  

  • Välj Typ av fullmakt  “Elförsäljning” 

  • Välj Godkännandestatus “Godkänd” 

  • Fyll i vem som efterfrågat uppgifterna i ”Fullmakt från organization” 

  • Fyll i ”Datum när kunden kan lämna” 

  • Klicka på ”Spara”  

Om vi inte godkänner fullmakten så registrerar vi den som ej godkänd.  

  • Välj Typ av fullmakt  “Elförsäljning” 

  • Välj Godkännandestatus “Ej godkänd” 

  • Fyll i vem som efterfrågat uppgifterna i ”Fullmakt från organization” 

  • Klicka på ”Spara” 

Väljer man "Godkänd" så skickas ett mejl till kund samt en logg skapas i kundkortet i Lime. 

Väljer man "Ej godkänd" så skickas inget mejl till kund, men en logg skapas i kundkortet i Lime. 

 

När det kommer till Elnät fullmakter så registrerar vi det i POA men inget mejl skickas till kund.  

Om vi godkänner fullmakten så registrerar vi den som godkänd. 

  • Välj Typ av fullmakt  “Elnät” 

  • Välj Godkännandestatus “Godkänd” 

  • Fyll i vem som efterfrågat uppgifterna i ”Fullmakt från organization” 

  • Fyll i ”Datum när kunden kan lämna” 

  • Klicka på ”Spara”  

Om vi inte godkänner fullmakten så registrerar vi den som ej godkänd.  

  • Välj Typ av fullmakt  “Elnät” 

  • Välj Godkännandestatus “Ej godkänd” 

  • Fyll i vem som efterfrågat uppgifterna i ”Fullmakt från organization” 

  • Klicka på ”Spara” 

Skapa en manuell historikpost i Lime

Om det inte går att registrera i POA pga. att kunden finns men inte har något aktivt kontrakt så leta reda på kunden i Lime och gör en historikpost i kundprofilen.  

Här behöver du fylla i:  

  • Kundkontakt “Fullmakt in” 

  • Nyttighet “Elnät eller Elhandel” 

  • Beskrivning “Fullmakt- OK eller Fullmakt nekad” 

  • Fullmaktsbolag “välj det bolag fullmakten kommer ifrån, om det inte finns på listan välj Övrigt” 

  • Anteckningar “Fyll i den information som efterfrågas” 


Om vi inte har kunden så kan vi inte registrera något utan då räcker det med att besvara fullmakten som ej godkänd pga. vi saknar kunden.    



Guide taggad med: POA Fullmakt
warning Created with Sketch.