MKA- Företag Gördis efter 15:00
Öppna Gördis
Klicka på "visa alla nya"
Om det är en inflytt i eget nät kolla så de är aktiva i D365 först, annars avvakta med dem. Lägg på status Under utredning för att importera efter att inflyttningsdatumet har passerat .Kontrollera avtalen innan man skickar dem till D365 dör att säkerställa om det är rätt startdatum, rätt antal siffror i anläggningsID och rätt exporttyp.
Vid kontraktsförlängning ska det finnas kontraktsid, kundid och recid.
Vid ny kund ska ny anläggning, ny kund, ny leverans vara i bockade.
Ser allt ok ut? Markera de man vill importera, välj status ”till xellent” – spara
Ändra status högre upp ”till xellent” – Markera alla igen och välj Exportera markerade.
Kontrollera alla olika statusarna om något ligger på tex "under utredning" eller "manuell hantering krävs".
Exempel på fel i Gördis Export avtal:
Om det är något fel i Anläggningsid eller Områdes id så lyser det en röd rad på avtalet som säger fel i avtalet. För du muspekaren över texten så talar den om vad som är fel, alternativt gå in på avtalet och se om det finns en feltext i rutan Exportinfo.
Avtalen hamnar på Ej satta: gå in på avtalet i gördis, klicka på Uppdatera exportinfo och Spara exportinfo. Då ska avtalet uppdateras RecID.
RecID stämmer inte vid kontraktsförlängning: Hamnar som Misslyckad i Gördis. Kolla så att recID stämmer med det tidigare kontraktet annars måste man ändra det i Gördis och köra in den på nytt.
Avtalet hamnar på Övriga: gå in på avtalet i gördis klicka på Uppdatera exportinfo och Spara exportinfo. Då ska avtalet uppdateras RecID . Om inte kontrollera vad som kan misstämma, är det rätt kund tex?
Om det inte går att uppdatera export info, ändra status till "manuellt hanterat klart" och hantera avtalet manuellt och lägg in det i D365.
Väl inne i D365 kontrollera så avtalen ligger under ej behandlade. Sedan väljer man antingen Importera Kontraktsförlängning eller Importera Nya Kunder/Anläggningar. Välj nej på återstart.
Om allt går bra blir loggen godkänt. Vid fel hanteras det som Leverantörsbytens CUSTINST ej godkända. OBS! Företag hanterar inte varningarna.
Portfölj export/import Gördis
Under fliken Export Portföljer ligger nya portföljer som säljarna skapar. Säljarna brukar höra av sig till oss när dom har gjort en ny portfölj. Kolla ändå med jämna mellanrum ifall det missas.
Bocka i rutan framför portföljen och klicka på exportera markerade.
Gå in i D365 kontrollera under Ej Behandlade att portföljen ligger där. Välj Import av portföljinformation .
Kontrollera att loggen blir godkänd.
Export/Import Portföljdata
Gå till fliken Export portföljdata. Välj status NY Klicka på sök.
- Markera de avtal som har fått ett Abnr, (de utan går inte att exportera. Finns inget abnr måste du vänta tills dom har fått det)
- Sätt status Till XLN och klicka på spara
- När Gördis uppdaterat sidan gör en ny sökning på Till XLN.
- Markera avtalen igen och kontrollera så de har abnr och klicka på exportera markerade
- Vänta tills Gördis uppdaterat sidan.
- Gå in i D365 kontrollera under Ej Behandlade att portföljavtalen ligger där.
- Välj Import av portföljinformation
- kontrollera så att loggen blev godkänd.
Vanlig fel som gör att loggen blir Ej Godkänd:
Oväntat fel: EGS_ PortFolioAgreementsTable: Detta betyder att avtalet är aktivt i en annan portfölj. Sök på anläggnings id i Gördis under Export portföljdata i rutan EAN och se i vilken portfölj avtalet kan ligga.
- Kopiera abnr
- Gå till D365 , välj portföljer
- sök upp portföljen där avtalet ligger
- klicka på portföljavtal
- Sök upp avtalet på avtalsnummer=abnr som du kopierat från Gördis
- Sätt slutdatum dagen innan det ska börja gälla i nya portföljen
- Gå tillbaka till behandlade poster kopiera loggnummer. Gå till Import portfölj information
Välj återstart JA klistra in loggnummer klicka på OK .
Gå tillbaka till behandlade poster och kontrollera så loggen är Godkänd.