Teksup SmartStyrning - länkar och snabba svar
Ansvarig för guide: Teksup (Sandra & Simon på KS)
Berörda avdelningar: Teksup
Innehåll: En guide med länka till den "Stora" Kundo samt mail svar för snabb och lätt hantering om kund skulle råka bli kopplad till Teksup och vi har tid att kunna hjälpa.
Mål:
- Kopplas en kund till oss för att kund köpt laddbox via oss och är kopplad mot smart styrning så ska vi på Teksup försöka hjälpa kund så mycket som möjligt för att kunden inte ska behöva hoppa fram och tillbaka mellan avdelningar.
- Teksup ska kunna avhjälpa kundservice med lätta frågor om smart styrning vid högre belastning hos kundservice och lägre belastning hos Teksup för takt och balansering.
- Försök alltid hjälpa kunden så gott som möjligt i innan du skickar vidare kunden.
Länkar Smart styrning:
https://skekraft.kundo.se/guide/smartstyrning
https://skekraft.kundo.se/guide/2023-09-28-information-kring-kommande-mervarden-i-appen
Länkar Smart Styrning +:
https://skekraft.kundo.se/guide/faq-smart-styrning-plus
https://skekraft.kundo.se/guide/2025-09-04-utskick-kunder-som-har-smart-styrning
Länkar felsökning:
https://skekraft.kundo.se/guide/felsokning-smart-styrningemulate
Mejl svar:
Se uppdaterad version via länken, noterar du att mejl svaren skiljer sig från denna guide, uppdatera då guiden.
Om du anser att kund kan avhjälpas med hjälp av mejl svaren nedan, börja med att skicka dessa.
https://skekraft.kundo.se/guide/mejlsvar
Ej kompatibel enhet med Smart Styrning
Tack för ditt mejl.
Arbetet pågår för fullt med att försöka få så många tillverkare som möjligt att bli kompatibla med smart styrning av elbil och laddbox.
Vi har inte ännu fått systemet att fungera som vi vill med några tillverkare.
Då vi har som avsikt att erbjuda tjänsten till så många som möjligt rekommenderar jag dig att hålla koll på listan med kompatibla laddboxar & bilar.
https://www.skekraft.se/smartstyrning/enheter/
Problem med Smart styrning
Beklagar att tjänsten smart styrning inte har fungerat som den ska för dig ännu, tänker att vi kan gå igenom lite frågor för att utreda om det är något som stör tjänsten från att fungera.
När du har haft smart styrning som ”aktiv”, har du under denna tid samtidigt haft något laddningschema aktivt i din laddbox app eller i bilens app? (när laddningen ska vara klar, hur mycket enheten ska laddas upp till)
Om du har haft något schema aktivt i någon annan enhet än tjänsten smart styrning så måste du inaktivera detta, då detta medför en krock om vilken operatör som ska styra laddningen vilket leder till att kommandona från oss inte når fram till dina enheter.
Är det några felmeddelanden som dyker upp i appen? Bifoga gärna en bild på detta om möjligheten finns.
Har du haft både laddboxen och bilen ansluten till tjänsten vid varje laddningsession med appen? Se till att ha både enheterna anslutna för en mer träffsäker laddning, detta förutsatt att båda enheterna är kompatibla med tjänsten.
När du anslöt enheterna till tjänsten, godkände du alla villkor som dök upp vid anslutningsprocessen? (Platsinfo etc.)
Om inget av ovanstående kan vara en anledning till problemet, så fungerar det i många fall att ta bort enheten från tjänsten för att sedan ansluta den på nytt.
Återkom gärna i vändande mejl kring dessa frågor så får vi utreda detta vidare.
Lägga ärenden till kundservice:
Försök alltid få med dessa uppgifter för snabbare hantering:
- Kundnummer eller adress
- Android/Iphone
- För vilken enhet problemet uppstod
- Beskrivning av problemet
- Datum och tid för när problemet uppstod
Koppla ärendet till ansvariga på kundservice (Simon J eller Sandra R) om ärendet är avancerat. Är det ett "lättare" ärende försök själv först, lägg annars ärendet till kundservice ärendekö.
Hantering av ärenden som kommer "fel" till Teksup:
- Om någon från kundservice lagt över ett ärende i lime lägg då tillbaka detta på denna medarbetare då alla på kundservice ska kunna avhjälpa med frågor angående smart styrning.
- Har kund själv mailat in själv till Teksup, försök hjälpa kunden till din förmåga. Om du inte kan avhjälpa fråga en kollega om hjälp, har du tidspress eller ingen att fråga lägg vidare ärendet till kundservice
- Har kund själv mailat in själv till Teksup och du har kunnat hjälpa en del med smart styrning men det blir för avancerat, lägg då över ärendet till ansvariga för smart styrning på kundservice (Simon J eller Sandra R)
- Kopplas kunden från kundservice via telefon försök hjälpa kunden så gott som möjligt så kunden slipper hoppa fram och tillbaka mellan avdelningar. Kan du inte hjälpa kunden lägg då ett ärende till den medarbetare som kopplat kunden så får de ansvara för hanteringen på deras avdelning.
- Har kunden själv ringt in och har problem med sin box och även nämner smart styrning avhjälp alla problem med boxen innan du lägger över ärendet till kundservice.
Försök alltid att hjälpa kunden så gott du kan!
Lycka till <3