Försäkringsärende
Se bifogad mall för försäkringsärenden, mailas till ftgskador@trygghansa.se
Gången är som nedan:
1. Den som drabbats av skadan ska anmäla till sitt försäkringsbolag och ta fram en offert för vad det kostar att åtgärda samt en besiktningsrapport som visar skadans omfattning och skadeorsak.
2. Skadelidande får rikta ett skadeståndskrav mot den som de anser är ansvarig för skadan.
3. Den som tar emot skadeståndskravet får anmäla till sitt försäkringsbolag.
4. En utredning påbörjas för att komma fram till eventuell skadeståndsskyldighet.
5. Om skadeståndsskyldighet konstateras för den som tagit emot skadeståndskravet fortsätter en utredning om ersättningsbara kostnader.
Försäkringsbrev finns i Powerdocs (kräver behörighet) #1144070
Mall för regressanspråk (återkrav)
"[Mottagare av reklamationen] [Ort, datum]
[Redogör för skadehändelsen inklusive information om plats och datum, samt varför ni håller dem ansvariga för skadans uppkomst].
Vi anser att [bolagets namn] är ansvarigt för den uppkomna skadan och får därför för god ordnings skull och till undanröjande av ev. preskription härmed framställa anspråk på ersättning från [bolagets namn] för den uppkomna skadan. För närvarande pågår utredning av skadans storlek och vi kommer därför att återkomma med ett preciserat belopp när så är känt.
Vänligen bekräfta att ni mottagit vårt skadeståndsanspråk samt informera oss om ni anmält det inträffade till er ansvarsförsäkring.
[Avsändare av reklamationen]"