Skellefteå Kraft

Teksup - Kolla att Perific är on-line

Uppdaterad

Ansvarig för guide: Teknisk Support

Berörda avdelningar: Teknisk Support

Innehåll: Vad vi gör när en installatör ringer in och har installerat en Perific. Vad måste installatören ha gjort innan de lämnar platsen.

1. När installatören ringer in söker vi upp kunden under affärskorten i lime så vi kan förbereda för att notera vad vi gjort under historiken. Du kan då fråga efter kundens namn eller adress i samtalet.

2. Logga sedan in på Perifics hemsida.

3. Klicka in dig på privatkunder i listan på vänster sida av webbläsaren.

4. Fyll i kundens mail i fältet under filter

5. Klicka sedan på ikonen med en pil i en ruta för att ta logga in som kunden.

6. Du kommer då föras till en ny sida där kundens mal är ifylld, fyll då i vårt användarnamn och lösenord så loggas du in som kunden. Kundens mail följer med så detta kommer u inte behöva fylla i.

7. Nu kommer du till en ny sida, klicka då in dig på inställningar på vänster sida i menyfältet.

8. Klicka dig sedan in på fliken licenser och se om en licens är inskannad. Är licensen inte inskannad så ber vi installatören skanna in denna. Licensen äre en QR kod på ett papper som följer med lastbalanseraren.

Kan inte installatören scanna in licensen kan det vara för att en fysisk enhet inte finns på kundens konto. Då måste installatören konfigurera en fysisk enhet. Du kan då förklara för installatören att de i appen går till inställningar-> Enheter & Integrationer -> ny enhet. Detta måste göras på plats föra att lastbalanseraren ska kunna hitta en mobil i närheten som man kan styra ifrån. Där av kan vi inte göra detta steg på distans.

9. Installatörens jobb är nu klart, nu ska vi skapa upp en rapportör så vi kan får ett digitalt serienummer som vi kan lägga in i ChargeAmps portal som gör så att laddaren och lastbalanseraren pratar med varandra. Ibland kan installatören redan skapat upp en rapportör så då kollar vi igenom att de stämmer med hjälp av stegen nedan.

Klicka först på fliken "Rapportörer" sedan på "Lägg till" alternativt på den gulmarkerade pilen om installatör 

10. Du kommer då  fram till en lista Tryck då på "Lägg till rapportör" på den raden med ChargeAmps Charge Control.

11. Du kommer då till en ny sida, Under fältet huvudsäkringsnivå finns det 2 rullistor.  Klicka då förs tig in på Avsänkning(A) och fyll in kundens huvudsäkring. Denna info finns på kundens affärskort i lime. Sedan klickar du på Mätenhet och väljer mätenhet som är på plats. Oftast finns bara 1, annars frågar vi installatören hur de benämnt mätenheterna så vi har rätt mätare på rätt plats.

12. När du fyllt i dessa 2 fält scrolla då längst ner på sidan och tryck på "Skapa Rapportör"

13. En ny ruta kommer dyka upp, tryck då på ja.

14. Då kommer ett digitalt serienummer och PIN-kod skapas upp som du sedan kan lägga in i ChargeAmps portal så laddaren och lastbalanseraren kan prat med varandra.

15. Vi vill även kontrollera att lastbalanseraren är on-line. Har installatören redan konfigurerat en fysisk enhet i steg 8 så kommer man kunna se detta direkt på kundens första sida efter man loggat in som kund. Du ser det då under översikt i listan till vänster på sidan.

16. Om du scrollar ner på sidan så ser du om laddaren on-line eller off-line. Se exempel nedan

On-line:

Off-line:

17. För att se exakt vilken signal kan du klicka på pilen nedan

18. Du kommer då till en ny sida, klicka då på Inställningar och där ser du signalstyrkan och när lastbalanseraren senast var uppkopplad. Är signalstyrkan dålig eller om den inte är on-line så kan man kolla om den varit uppkopplad inom närmsta timmen så vet man att produkten funkar, men att kundens wi-fi troligtvis är kvar.

19. Är laddaren och lastbalanseraren off-line eller on-line lägger vi en historiklogg under kundens affärskort. Tryck på fliken "Historik" sedan på +

20. Välj inkommande samtal i rullistan under fältet "Kundkontakt" och Övrigt i rullistan under "Beskrivning". Lägg sedan en kommentar om laddare när on-line eller inte och vad som är gjort så vi har historik på detta om t.ex felaktig faktura från installatör eller om kunden har följdfrågor till vad som hänt.

21. När allt är kontrollerat så har installatören gjort sitt jobb som göra att det funkar för oss och de kan fara hem.

Klar :)

warning Created with Sketch.