Skellefteå Kraft

Teksup Fakturor - Hantering av kredit av installatörs faktura

Uppdaterad

Ansvarig för guide: Teksup

Berörda avdelningar: Teksup

Innehåll: Hur vi efterfrågar kredit av installatör, lägger upp ärende hos oss och hanterar kredit när den inkommit från installatör.

Från steg 10 är vår hantering efter kreditfakturan inkommit.

Efterfråga kredit: 

1.  När vi upptäckt ett fel eller avvikande kostnad vid hantering av fakturan börjar vi med att hitta kund adress eller namn på fakturan och sök upp under affärskort i lime under P&T - aktiva affärer.

2. Scrolla sedan längst ner på kundens affärskort och öppna fliken "ärenden

3. Tryck på +  för att skapa ett ärende som kopplas till kunden och affären.

4. Fyll i eller kontrollera att de rödmarkerade fälten är fyllt i enligt nedan.

Snabbärende - P&T Teknisksupport

Ämne - Laddboxar

Kund - Fylls i automatiskt om du skapat från affärskortet

Affär - Fylls i automatiskt om du skapat från affärskortet

Rubrik - Fyll i "Fakturafråga: XXXXXXXX" Fyll då i fakturans nummer så vi kan koppla ärendet och fakturan mellan Lime och Medius. (se exempel nedan)

Problembeskrivning - Fyll i om det är något som vi inte vill ta vidare till install men kan vara bra att ha för en lättare hantering när kreditfakturan.

 

5. Skicka sedan ett mail från ärendet.

Beskriv i mailet vad som ska krediteras eller om du har en fråga. Är fakturan för standard installation ber vi alltid om kredit på hela fakturan och en ny faktura så hanteringen mot Skatteverket ska bli smidigare framgent.

Bifoga även fakturan i mailet genom att gå då tillbaka till Medius och tryck på spara ikonen till höger just ovanför fakturan  Denna ikon kommer då synas i högra hörnet på webbläsaren eller i nedladdade dokument. Dra då in denna till mailet.

Skicka den sedan och spara enligt guiden för hur vi skickar mail.

6. Gå sedan tillbaka till Medius och lägg en kommentar med en kort sammanfattning till vad som avviker samt vilket ärende nummer vi har i Lime så vi lätt kan hitta ärendet.

7. Tryck sedan på spara

8. Gå sedan till fliken "Lägg till / ta bort etiketter" till vänster ovanför fakturan och välj "1. Under utredning ", "2. Väntar kredit " eller båda.

Korta riktlinjer: 

  • 1. Under utredning - Har du endast skickat en fråga där du inte förstår eller tycker det är oklart hos installatör. lägg denna.
  • 2. Väntar kredit - Följer det inte våra avtalade priser och du vet att vi kommer få en kredit välj denna.
  • Båda - Kommer vi med stor sannolikhet få en kredit, men du tror att de kommer diskuteras länge välj båda.

9. Gå sedan tillbaka till lime och parkera ärendet cirka 1 vecka.

Här inväntar vi svar eller kredit från installatör.


När kredit inkommit:

10. Vi ser att en kredit inkommit i vår gemensamma grupp MKTS i Medius, detta syns genom att ett - är framför summan det kan även framgå en text som liknar "kreditering av faktura xxxxxx" på fakturan se exempel:

11. Vi letar upp första fakturan (Debet) fakturan i vår grupp med hjälp av kommentaren "kreditering av faktura xxxxxx" eller matchar priset mot varandra i gruppen i Medius.

Är detta svårt kan ibland kundens namn eller adress synas på fakturan som gör att vi kan hitta ärendet i lime.

12. Nu ska vi lägga en kommentar på båda fakturorna där vi skriver Debet: XXXXX och Kredit: XXXXX

Är det inte hela fakturan som krediteras skriver vi delkredit istället för kredit.

13. Tryck sedan på "spara kommentar"

14. Gå sedan till fliken "Lägg till / ta bort etiketter" till vänster ovanför fakturan och välj Klar (SKS) på båda fakturorna.

15. Kontera sedan båda fakturorna till höger om fakturan i medius.

  • Konto/projekt: 4711
  • Rörelsegren 17515(om privatkund) 16515 (om företagskund)
  • Aktivitet: 999
  • Godkänt av: MKTS

VIKTIGT: Fakturorna måste vara konterade på samma sätt för att nolla varandra på samma konto.

16. Godkänn sedan fakturorna. 

17. Tryck sedan på Skicka längst ner i högra hörnet i medius.

18.  Öppna sedan upp ärendet i lime där vi efterfrågat kredit.

Detta kan du hitta med hjälp av ärendenumret på Debet fakturan eller om du kollar på kundens affärskort och använder dig av fakturanumret till Debet fakturan.

19. Gå till fliken historik   och tryck på +

20. Fyll i enligt nedan

Kundkontakt - Internt

Beskrivning - Övrigt

Anteckningar - Samma kommentar som du la på båda fakturorna 

Debet: XXXXXX

Kredit: XXXXXX

(se exempel nedan)

Vi vill ha denna kommentar sparad i lime på ärendet och kunden för att lätt kunna hitta fakturorna vid eventuella följdfrågor.

21. Tryck sedan på "Spara och Stäng" 

22.  Avsluta sedan ärendet i lime 

Klar!

warning Created with Sketch.