Skellefteå Kraft

MKA- POA och automatiserad hantering av inkommande fullmakter från Zavann

Uppdaterad

Berörda avdelningar: MKA

Innehåll: Hur vi hanterar inkommande fullmakter från Zavann 

Länkar: - My ASP.NET Application (POA = Power of Attorney) 

Information: 

Vi kan besvara fullmakterna från Zavann  automatiskt genom att importera filerna som vi får via mejl till POA men vi behöver göra vissa manuella kontroller.  

För att inte fullmakter gällande företag ska besvaras automatisk finns det en kontroll i POA kontrollerar org- nummer samt kampanjkod FOA. Dessa fullmakter ska besvaras manuellt.  

Vi kan även göra lägga in vissa spärrar i vilka fullmakter som ska hamna i manuell kontroll. Alla fullmakter som kommer ifrån Skellefteå Kraft ska kontrolleras manuellt plus ett slumpmässigt urval. Urvalet kan ändras efter behov.  

 OBS! Viktigt att vi skickar svar samma dag på som vi laddat upp fullmaktsfiler för elhandel, så att första möjliga datum visar rätt datum i svaret. Om vi skickar filer efter 13.00 kolla med Zavann att det är ok via mejl till support@zavann.se.

Inledning 

Vi mottar mejl från Zavann både för elhandelsfullmakter och nätfullmakter. Mejl inkommer till fullmakt@skekraft.se Vi kan besvara fullmakterna från Zavann  automatiskt genom att importera filerna som vi får via mejl till POA men vi behöver göra vissa manuella kontroller.  

 

I varje mejl finns det en länk till formulär. Orangefärgade rader innebär att fullmakten inte blivit besvarad på mer än 7 dagar. Det kan vara bra att besvara dessa manuellt vilket man kan göra genom att välja “Ange uppgifter” till höger om kundinformationen.   

Röda rader kan finnas på nätfullmakterna, dessa är flyttfullmakter och ett nytt nätavtal behöver tecknas. Dessa ska mejlas till elnat.flytt@skekraft.se. Se MKA- Inkommande fullmakter


När man har besvarat dem fullmakter man vill manuellt så spara ner filerna i XML format till P:\D365Prod\Marknadsadministration\Dokument\Fullmaktsfiler antingen i foldern Fullmakt Elhandel eller Fullmakt Elnät beroende på vilken typ av fullmakt det är. 

Uppföljning i POA

Efter att vi har sparat ner fullmaktsfilerna behöver vi ladda upp dem i POA för att kunna göra en manuell kontroll samt för filerna ska kunna hanteras automatiskt.  

  1. Gå till fliken Fil-import och ladda upp filerna som sparades tidigare  

  1. Efter filerna är importerade så gör vi en manuell kontroll via fliken Uppföljning 

Status Manuell kontroll 

Här visas ett urval av fullmakterna där vi behöver kontrollera så att fullmakterna är giltiga.   
Välj Öppna och ett nytt fönster öppnas som visar fullmaktsprofilen varifrån man kan kontrollera fullmakten och välja att godkänna eller ej godkänna fullmakten och sedan ändra status.

Om du väljer att godkänna fullmakten:  

  • Ändra status till På gång och Spara.  

Om du väljer att inte godkänna fullmakten:  

  •  Ändra status till Skicka svar och Spara. 

Status Felaktiga  

  • Välj Öppna och du kan se fullmaktsprofilen. 

  • Om fullmakten gäller elförsäljning vilket kan ses högst upp i fönstret och fullmakten kommer från Skellefteå Kraft så besvarar vi fullmakten med “Ej Godkänd -Fullmakten kommer från oss” och ändrar status till Skicka Svar.

  • För att kontrollera så att personuppgifterna ser rätt ut, om man väljer Visa XLN uppgifter så kan man se Kontraktsinformation  

  • I XLN information ska vi kunna se anläggningsinfo samt kontraktsinformation om vi har ett avtal med kunden. Kan vi inte se något avtal så har vi inte kunden. Om avtalet ännu inte är aktivt, dvs startdatum är framåt i tiden besvarar vi fullmakten med “Ej Godkänd -Ej vår kund” eller om det gäller nätavtal så kan vi välja mellan “Ej Godkänd -Kunden saknar nätavtal” eller “Ej Godkänd -Kunden har nätavtal men inte för denna anläggning” och ändrar status till Skicka Svar.
  • Ibland kan det vara så att anläggningsadressen i fullmaktsprofilen inte stämmer med vad som finns i anläggningsinfo, felstavat eller liknande då behövs det uppdateras. Ändra sedan status till Nya. 

 

POA

Skickad log 

 

I fliken “Skickad-log” kan vi se två typer av utskick: 

XML-filer med fullmaktssvar som är på väg att skickas eller har skickats till Zavann.

Manuella upplysningar som skapats enbart för att skicka bekräftelse till kund.

 Man kan söka på en viss datumperiod, typ av utskick (epost skickad till), fullmaktsid (POA-id) samt mottagande e-postadress. 

Filerna i loggen skickas varje timme, ligger de kvar som ej skickade behöver man felsöka. 

Filerna till Zavann ska skickas till den e-postadress förfrågan kommit ifrån: 

  • Webbfullmakter till kontakt@webbfullmakt.se 

  • Gasellfullmakter till fullmakt@webbfullmakt.se  

Bekräftelserna till kunder skickas till e-postadress om den finns, annars skapas utskriftsfiler till kopieringen som skickar dessa per post. 

Övriga flikar/funktioner i systemet: 

Sök XLN info – här kan man söka fram vilka uppgifter vi har i Xellent (Area52) och om man söker fram både kund och anläggningsdID kan man göra uthopp till ”Registrering” 

Registrering – här kan vi manuellt skapa en fullmaktsförfrågan och koppla en fullmaktsfil (om det inte går att ladda upp XML-fil av någon anledning) samt skapa manuell upplysning till de som vi besvarat via webbsida men vill skicka besked till  

Inställningar – här kan administratörer lägga upp användare i systemet, justera vilka företag som ska vara blockerade för automathantering samt hur många stickprov som ska generera manuell kontroll istället för automathantering. 

Guide taggad med: POA Fullmakt Zavann
warning Created with Sketch.