Mikroproduktion - Privat
Uppdaterad 2024-01-16
Uttag: Konsumtion
Inmatning: Produktion
Mikroproduktion innebär att kund installerar en elproduktionsanläggning som har högst 63A mätarsäkring och med 43,5 kW som högsta installerade effekt. Vanligtvis solpaneler eller mindre vindkraftsanläggningar som privatpersoner installerar.
Villkor konsument:
- Din produktionsanläggning får högst ha en huvudsäkring på 63 A
- Du behöver vara eller bli elhandelskund hos Skellefteå Kraft
- Du producerar förnybar el
- Dina uttag och din inmatning av el gör du via samma huvudsäkring och elmätare
Ytterligare villkor för näringsidkare:
- Produktionen får inte överstiga konsumtionen på ett kalenderår.
Från och med 2022-09-01 tog vi bort i villkoren för konsumenter att man inte får producera mer än man förbrukar på ett kalenderår. MEN den kvarstår alltså för näringsidkare.
Ersättning
Vi betalar ut timspotpris +2 öre/kWh exklusive moms för varje utmatad kilowattimme på elnätet.
Är du momsregistrerad näringsidkare betalar vi ut timspotpris + 2,5 öre/kWh inklusive moms för varje utmatad kilowattimme på elnätet.
Den extra ersättningen på 2,5 öre/kWh inklusive moms respektive 2 öre/kWh exklusive moms gäller i 60 månader (5 år). avtalet är utan bindningstid men 1 månad ömsesidig uppsägningstid.
Efter 5 år kan kunden teckna om avtalet till de ersättningsnivåer som då råder.
Om kunden inte aktivt tecknar om sitt avtal får den ersättningen enligt timspotpris , ingen extra ersättning
Extern kund
Ligger anläggningen utanför vårt nätområde och kunden vill teckna elavtal för sin produktion, be den återkomma med installationsdatum och anläggningsid/områdesid för produktionsanläggningen.
Har kunden sitt elhandelsavtal med oss blir vi per automatik mottagningspliktsskyldiga och ett brev/mejl går ut till kund att kontakta oss för att teckna avtal för produktionen.
Mottagningsplikt
Företag:
För företag som installerar småskalig elproduktion får vi ingen mottagningsplikt från elnätsbolaget - dessa måste vi alltid söka leverans på med Anläggnings-ID
Tidigare har vi haft en spärr som gjort att de kunder där vi fått in mottagningsplikten 3 månader efter driftsättningsdatum inte fått något utskick från oss där vi erbjuder ett mikroproduktionsavtal.
Denna spärr är borta sedan 2023-03-20 vilket innebär att alla som inte tecknat mikroproduktionsavtal med en annan leverantör kommer få detta utskick, även om vi får in mottagningsplikten senare än 3 månader efter driftsättningsdatum.
Marknadsadministration skickar ett brev till kunden om att vi är mottagningspliktiga och att de får grundersättning men kan teckna avtal för att få högre ersättning. De gör de enklast via mina sidor eller i appen.
Teckna avtal mottagningsplikt/söka leverans
Om mottagningsplikt ej har kommit så måste vi aktivt söka leveransen (alltid, till alla nätbolag). Ta reda på om avtalet ska tecknas som inflytt eller leverantörsbyte.
- Leverantörsbyte: det är en ”gammal” anläggning som kunden bott på sedan en tid tillbaka, kunden byter endast leverantör
- Inflytt: det är antingen A. en helt ny anläggning som ska driftsättas/nyligen har driftsatts, eller B. anläggningen är ”gammal”, men kunden flyttar in på anläggningen
Vid alternativ A. inflyttsdatum ska i den mån det går sättas till driftsättningsdatum framåt i tiden OM kund vet driftsättningsdatum, om kund inte vet eller att datum redan passerat kan man teckna på dagens datum.
Vid alternativ B. inflyttsdatum ska sättas till samma datum som nätavtalets startdatum (samma förfarande som vanliga avtal med inflytt)
Teckna avtalet som leverantörsbyte eller inflytt beroende på vad ni kommer fram till att det ska vara.
- Om inflytt på dagens datum efter kl 15 eller leverantörsbyte på 14 dagar: skicka i första hand ett Skype-meddelande till någon som jobbar med leverantörsbyten (Frida, Annica, Klara, Laura). Om ingen som jobbar med leverantörsbyten är tillgänglig på Skype, lägg ett limeärende till MKA med tydlig info i rubriken.
- Om inflytt på annat datum än dagens, eller leverantörsbyte på mer än 14 dagar framåt: inget ärende eller Skype-meddelande behövs.
Vi kan backa startdatum som tidigast till närmaste månadsskifte.
Exempel: om en kund hör av sig 15/9 och mottagningsplikten är från 10/8 så kan vi backa start till 1/9.
Är datum för mottagningsplikt inom samma månad som kund kontaktar oss, sätt startdatum enligt mottagningsplikt.
Undantag:
- Om vi har nekat kund att teckna avtal för att vi inväntar mottagningsplikt trots att den har anläggnings-ID så kan vi backa.
Mottagningsplikten innebär att det elhandelsföretag som har elleveransen för kundens konsumtionsanläggning (förbrukningen) måste ta emot elen som produceras och betala ut en skälig ersättning om kunden inte redan tecknat avtal med en elhandlare.
Om en kund tecknar elhandelsavtal hos ny leverantör och inte redan har tecknat ett mikroproduktionsavtal hos tidigare leverantör så följer mottagningsplikten med till nya leverantör med samma start som elhandelsavtalet startar.
Om kundens avtal om mikroproduktion med en elhandlare upphör ska mottagningsplikten träda in igen.
Om vi sagt upp kunds mikroproduktionsavtal (till exempel vid avslutat elhandelsavtal) så skickar elnätsbolaget mottagningsplikt till nya elhandelsbolaget
Avtal om mikroproduktion har inte med vilket nät anläggningen tillhör, utan villkoret är att kunden ska ha sin förbrukningsanläggning hos oss så tecknar vi avtal även på mikroproduktionen.
Ersättning för Mikroproduktion kan ges retroaktivt från tidigast närmsta månadsskifte.
Vi kan alltså backa kundens startdatum till den 1:a på innevarande månad.- Teckna avtalet som vanligt
- Ändra direkt till rätt datum i webavtal
Grundersättning mottagningsplikt
Den 1 juni 2023 infördes ny reglering som innebär att det elhandelsföretag som tar emot överskottsproduktion är skyldig att ge dig skälig ersättning för produktionen även om du inte har något avtal med elhandelsföretaget om det.
Läs mer här: https://skekraft.kundo.se/guide/ny-ersattning-for-kunder-med-mottagningsplikt
- Det finns inget krav på hur mycket elhandelsbolaget ska betala ut mer än att det ska vara en "marknadsmässig ersättning"
- Vi kallar ersättningen för Grundersättning
- Det finns ingen skyldighet för kund att ta emot ersättningen om man inte vill.
- Vår ersättning för kunder där vi är mottagningspliktiga är spotpris -3 öre ex moms. Ersättningen som betalas ut räknar vi alltså fram genom att ta spotpriset och dra bort 3 öre.
- Ersättning betalas ut via självfaktura två gånger per år som övriga mikroprod.
- Kund kan teckna ett mikroproduktionsavtal för att få mer i ersättning.
- Kunder där vi haft mottagningsplikt del av perioden från 1/6 till nu söker vi ut så de får ersättning.
Momsregistrering
Det har från 1 juli 2022 införts en omsättningsgräns på 80 000 kr vilket innebär att om du har en årlig omsättning under 80 000 kronor så kan du välja om du vill vara momsregistrerad eller inte.
På denna sida kan vi kolla om kund är momsregistrerad eller inte. Den finns även som länk i själva avtalsformuläret när man valt mikroproduktion privat.
Är man momsregistrerad för en enskild firma så ska det även gälla om solcellerna sitter på din privata fastighet. Momsregistreringen är kopplad mot personnummer i enskilda firmors fall så då spelar det ingen roll vart försäljningen kommer ifrån. Detta beror dels på att försäljningen av mikroproduktion är att se som ekonomisk verksamhet och därmed omfattas av moms.
Det finns mer info att läsa på Skatteverkets hemsida.
Man får moms för all såld el om man är momsregistrerad, inte bara extra ersättningen.
Fakturaintervaller mikroproduktion
Vilket fakturaintervall kunden har på sin mikroproduktion bestäms utifrån kundens beräknade årsförbrukning (BÅF) på mikroproduktion. Det kallas förbrukning i systemet trots att det rör sig om produktion.
BÅF Fakturaintervall
0-2000 kWh 2 fakturor/år (fakturorna går ut april och oktober)
2001-10 000 kWh 6 fakturor/år
10001 – uppåt 12 fakturor/år
Det är Faktura-avdelningen som hanterar detta manuellt. De kontrollerar kundens BÅF och sätter fakturaintervall därefter. BÅF kan förändras över tid så det kan finns kunder som ligger på ”fel” intervall.
Standard är att kund får 2 fakt/år
Om kund vill ändra intervall pga ändrat förbrukningsmönster, följ guide: https://skekraft.kundo.se/guide/andra-fakturaintervall
Självfaktura
Istället för att du som mikroproducent ska fakturera Skellefteå Kraft för den inmatade elen så ställer vi ut en faktura åt dig i ditt ställe. Detta innebär att du får en separat faktura på din mikroproduktion där det bland annat framgår hur mycket produktionen uppgått till samt hur stor ersättning som kommer utbetalas.
Ersättning - utbetalning/placering/autogiro
Ersättningen tillgodoräknas/placeras på nästkommande konsumtionsfaktura.
Det är även möjligt att få ersättningen utbetalad till konto som kunden angivit.
Återbetalning till konto sker då på självfakturans förfallodatum.
Vill kunden ha ersättningen utbetald till ett separat konto, ta kontouppgifter och lägg ett ärende till Kundservice Backoffice - kontonummer.
Har kunden autogiro så kommer tillgodot att automatiskt betalas ut till autogirokontot.
Om en kund startar produktionsanläggningen innan konsumtionsanläggningen kan dom ändå få utbetalt sin ersättning, men vi behöver ett kontonummer. När fakturan är skapad så följer den med i utbetalningsfilen och vill de ändra sen när elhandeln är igång till att få det mot sin elkonsumtion så hör de bara av sig och då ändrar vi så att det kvittas mot den fakturan i stället.
Placering tillgodo vid samfakturering:
Om en kund har samfakturering och mikroproduktion kopplat till en anläggning så placeras tillgodot mot totala beloppet för samfakturan.
Elcertifikat/ursprungsgarantier
Vi köper inte in elcertifikat eller ursprungsgarantier. Då det handlar om så små volymer har vi valt att inte ta emot dessa utan vi betalar ut ersättningen ändå utan att få något för det. Ersättningen ingår i beloppet vi betalar ut per kilowattimme. Om kunden vill sälja sina elcertifikat kontaktar de Energimyndigheten och upprättar ett Cesarkonto.
Övrigt/Tekniska frågor
Har kunden tekniska frågor kring sin solcellsanläggning, hänvisa till försäljaren/installatören av anläggningen.
Installatörer av solceller som har köpts via oss är Svea Solar.
Om kunder har problem med t.ex. Svea Solars app eller liknande så kan vi ge ut detta nummer till deras kundtjänst: Svea Solar 010 - 17 12 640
Om kund vill att det i anläggningsadressen ska framgå att det är en produktionsanläggning, t ex för att kunna skilja dem åt på mina sidor, så hänvisar vi dem att kontakta sitt elnätsbolag och be elnätsbolaget lägga in det i adressen och skicka uppdaterade adressen till oss. Är vi elnätsbolag så ändrar vi detta i D365.
Vill intern kund vet om anläggningen är igång eller när vi byter elmätare i samband med installation, lägg ärende till Elnät marknad.
Se kundens totala produktion
På kundens Mina sidor syns enbart överskottselen i stapeldiagrammen.
Vill kunden veta sin totala produktion brukar leverantören av själva solcellsanläggningen (t.ex. Svea Solar) erbjuda kunderna en app som visar bland annat produktionen.
Hur/när synkas nätbolagets mätvärden med de mätvärden kunderna ser?
När nätbolaget skickat in sina mätvärden visar vi dem på Mina sidor. Timvärden syns direkt när de kommer in i Xellent och blir godkända. Månadsvärden måste dockfaktureringen köra före så att förbrukningsrapporten blir ihopkopplad med kunden.
Teckna avtal
Vid omteckning – Start för nya avtalet blir vid kommande månadsskifte. (oavsett om tidigare avtalsperiod slutar mitt i en månad)
Vid nyteckning – Start som tidigast 21 dagar framåt. (samma som vid nyteckning elhandel)
Vid mottagningsplikt - Vi kan backa start som tidigast till närmsta månadsskifte/innevarande månad.
Söka mottagningsplikt - Teckna avtalet som en inflytt med driftsättningsdatum eller dagens datum som start. Vi behöver anläggnings-ID från kunden.
Kund kommer först få en avtalsbekräftelse med dagens datum, men får sedan en korrekt bekräftelse när vi vet driftsättningsdatum via nätbolag. Vattenfall bevakar och återkopplar med korrekt driftsättningsdatum.
Vid inflytt - Start samma dag som produktionsavtalet hos elnätsbolaget startar, om detta redan passerat gäller samma som vid nyteckning. Vid inflytt samma dag som kund kontaktar oss måste vi alltid meddela MKA.
1. Sök fram kunden i Lime alternativt skapa en prospektkund om det är en ny kund. Klicka på ”Skapa webbavtal” som när du ska teckna ett vanligt elavtal. Välj erbjudande ”Mikroproduktion”.
Fyll i:
-Startdatum/Inflyttningsdatum.
-Välj produkt ”Mikroproduktion privat 2”
- Fråga kund om de är momsregistrerade och välj därefter produkt Mikroprod med eller utan momsreg.
-Fyll i namn, personnummer, telefonnummer, mejladress, adress dit fakturan ska skickas, anläggningsadress samt övriga anläggningsuppgifter. OBS! Produktionsanläggningen har ett eget anläggnings id och det är detta som ska fyllas i.
-Lämna fältet ”Årsförbrukning” tomt.
-Klicka sedan på ”Teckna avtal”
Avtalsbekräftelse och följebrev går ut automatiskt.
Se följebrevet bifogat längst ner i denna guide.
I första hand så informerar vi om att vi kvittar belopp mot kommande fakturor men om kund vill ha det utbetalt så ta emot ett kontonummer.
Länk till FAQ (ctrl + klick för att öppna länken).
Kund är bunden i avtal hos annan leverantör och vill ha mikroproduktionsavtal
Vi kan vänta 14 månader med att ta in konsumtionsavtalet, inte längre. Det måste då tecknas klart mikroproduktionsavtalet och konsumtionsavtalet vid samma tillfälle. (kan inte återkomma för att teckna konsumtion)
Avtalsförslag till mikroproduktionskund
Det går inte att skicka ett PDF avtalsförslag till kund. Skicka i så fall mejlinfo och be kund ringa in. Mejlsvar finns i guiden "Mejlsvar"
ELNÄT:
NÄTNYTTA
(endast interna kunder)
- Nätnytta innebär att vi får minskade kostnader för överföring av el i vårt nät tack vare kundens elproduktion.
- Hos Skellefteå Kraft Elnät är ersättningen 2 öre/kWh ex. moms eller 2,5 öre/kWh inkl. moms.
- Nätnyttan betalas ut av elnätsbolaget en gång per år. Ersättningen redovisas på en självfaktura som kund får i januari, avseende föregående år.
- Utbetalning sker i form av placering tillgodo på kommande faktura i februari, om inte kund har autogiro då betalas det ut per automatik. Vill kund ha beloppet återbetalt så be kund om kontonummer och lägg ärende till reskontra. (hanteras samma som självfaktura)
Intern nätkund
Ligger anläggningen inom vårt nätområde och kund har frågor om anläggningen, lägg ärende till Elnät/Marknad i Lime att de ska kontakta kunden. Kontaktperson Elnät/Marknad: Agnes Lindström kan svara på frågor kring detta.
När anläggningen är installerad och klar och ligger i Xellent blir vi mottagningspliktsskyldiga om kund har elhandelsavtalet med oss. MKA skickar då ut ett brev/mejl till kund att de saknar avtal och ska kontakta kundservice för att teckna avtal för att få ersättning för sin produktion.
Om de inte har elhandelsavtal med oss så meddelar elnät det bolag de har att de blir mottagningspliktskyldiga och kund får då teckna avtal med dem.
Skattereduktion
Har jag rätt till skattereduktion?
Om man producerar mer än man konsumerar så går det ändå bra att teckna avtalet, men be att kunden kollar med skatteverket vad som händer med skattereduktionen ( bara det som överstiger konsumtionen )
Du har möjlighet att få skattereduktion på 60 öre per kilowattimme (kWh) för all el som matas in till elnätet, dock max 18 000 kronor per år. Läs mer på: http://www.skatteverket.se/privat/fastigheterbostad/mikroproduktionavfornybarel/skattereduktionformikroproduktionavfornybarel.4.12815e4f14a62bc048f4220.html
Särskilda skatteregler gäller för dig som producerar förnybar el genom att till exempel installera solceller på din fastighet och leverera el till elnätet. Det är olika regler beroende på om solcellerna installeras på en privatbostad eller på en byggnad som ingår i en näringsverksamhet. Här kan du läsa vad som gäller för dig som installerar solceller på din privatbostad.
Du kan få skattereduktion för elen som du levererar.
Du har rätt till skattereduktion för det antal kilowattimmar som du matar in på elnätet om du anmäler till elnätföretaget att du framställer förnybar el och din anläggning uppfyller vissa villkor:
- Mikroproduktionsanläggningen ska ha samma anslutningspunkt som privatbostadens anslutning till elnätet. Inmatning till elnätet och uttag från elnätet ska alltså ske genom samma anslutningspunkt, samma huvudsäkring och samma elmätare.
- Säkringen i anslutningspunkten får inte överstiga 100 ampere.
Du kan få skattereduktion för
- högst det antal kilowattimmar som du har tagit ut från elnätet och
- aldrig mer än 30 000 kilowattimmar på ett kalenderår.
Skattereduktionen är 60 öre per kilowattimme, alltså högst 18 000 kronor per kalenderår.
Det är mätningen vid anslutningspunkten som avgör skattereduktionen, så det har ingen betydelse hur mycket solcellerna producerar för din egen förbrukning.
Kontrolluppgift
Elnät skickar kontrolluppgift på alla mikroproduktionsanläggningar (och dess andelsägare) till Skatteverket. De skickar även ut till kunden/andelsägaren. (på elnät är det Marie Sundqvist som har koll på detta)
Elnätföretaget ska lämna en kontrolluppgift (KU 66) till Skatteverket för varje anläggning under ett kalenderår som el matats in på elnätet. Elnätföretaget ska lämna kontrolluppgiften i januari året efter det år som inmatningen har skett.
Kontrolluppgiften ska innehålla uppgift om
- anslutningspunktens anläggningsidentitet
- hur många kilowattimmar el som har matats in i anslutningspunkten under året
- hur många kilowattimmar el som har tagits ut i anslutningspunkten under året
- din procentuella andel av anläggningen under året.
Om ni är flera som har ägt fastigheten under året, ska var och en av er få en kontrolluppgift där er respektive andel framgår. Skattereduktionen beräknas för var och en utifrån den ägda andelen.
Elnätföretaget lämnar kontrolluppgift för varje kalenderår för alla som har varit delägare i anläggningen under det år som elen matades in på elnätet. Det gäller alltså även om någon anmäler sig som delägare i anläggningen till elnätföretaget under året eller om fastigheten byter ägare.