FAQ Grön teknik avdrag - Privat
Vad är grön teknik avdrag?
Om du ska installera grön teknik kan du få skattereduktion för kostnaden för arbete och material. Det gäller installationer som påbörjats, betalats och slutförts tidigast 1 januari 2021. Det fungerar på liknande sätt som med rot och rut, men är en egen skattereduktion.
Hur mycket kan man ansöka om?
Varje person har 50 000SEK per år som den kan söka. Vid en laddboxinstallation räcker det att man söker på en person, men vid en solcellsinstallation som kan bli dyrare så kan man ha en medsökande så totalbeloppet kan bli 100 000SEK. Kravet där är att båda ska äga fastigheten och bo där.
Vad kan man söka avdrag för?
Avdraget avser endast material och installationskostnad för grön teknik så som solceller, laddboxar och batterier.
Vem söker avdraget?
Vi (Skellefteå Kraft) söker detta åt kunden om det inte är beställt vi en förening eller företag, då gäller andra avdrag.
Hur söker vi avdraget?
När vi får in installatörens faktura sammanställer vi installatörens uppgifter om installationen samt kundens uppgifter. För att söka avdrag måste vi kunna bevisa att kunden äger fastigheten under tiden installationen utfördes. Detta gör vi med hjälp av datumsättning på fakturan som vi fått av installatören, samt de uppgifter vi och skatteverket har om både kund och fastigheten.
Vi behöver där med kundens personuppgifter samt Fastighetsbeteckning. Kunden som äger fastigheten måste även betala fakturan.
När söker vi avdraget?
Vi gör sökningar varje kvartal när vi samlat ihop en del kunders ansökningar då det är mest effektivt och avdraget behöver inte ansökas direkt. Under dessa perioder Kan Teknisk support få en del frågor till sig från skatteverket där de ibland vill ha mer uppgifter kring en kund då skatteverket anser att uppgifterna vi skickat in inte är tydliga nog eller om de misstänker att uppgifterna är felaktiga.
Vad kan hända om vi inte har korrekt uppgifter?
Är uppgifterna felaktiga så får vi samanställda frågor där de behöver kompletterande uppgifter. Detta tar vi reda på genom att kontakta kund eller installatör om dessa uppgifter. Ibland kan vi även ha dessa uppgifter på affärskortet. Vi återkopplar då till skatteverket med dessa uppgifter.
Vad händer om kunden får ett avslag?
Får kunden ett avslag från skatteverket ringer Teknisk support kunden och informerar om belutet. Svarar int kunden skickar vi ett mail. Stämmer inte skatteverkets beslut kan vi kopletera med uppgifter ännu en gång. Stämmer beslutet så skapar vi upp en till faktura där de får betala tillbaka de pengar de "lånat" och står där med för hela installationskostnaden utan något avdrag.
Vill du läsa mer om avdraget så kan du besöka skatteverkets hemsida.