Skellefteå Kraft

Övergripande Processbeskrivning energikartläggning EKL

Uppdaterad

Ansvarig för guide: Energitjänster marknad

Berörda avdelningar: Energitjänster marknad

Innehåll: en processbeskrivning för energikartläggning


Processbeskrivning Energikartläggning EKL

Samtliga energikartläggningar utförs enligt svensk standard SS-EN16247-1:2012



Behov

Innan en energikartläggning påbörjas hålls ett uppstartsmöte där målsättningar, behov och förvändningar klargörs samt omfattning och eventuella begränsningar uppdraget har. En tidplan upprättas och en eller flera resurser från organisationen som ska ingå i projektet väljs ut. Nyligen gjorda samt kommande ombyggnationer/verksamhetsförändringar diskuteras och kriterier för bedömning av energieffektiviseringsåtgärder tas fram. Behov av eventuella mätningar diskuteras och lämpliga nyckeltal för anläggningen fastställs.


Kartläggning 

Efter uppstartsmötet påbörjas insamling av data, dels genom platsbesök på anläggningen men även via maskinlistor, tidigare utredningar, driftstatistik och annan tillgänglig information från beställaren. Historisk data på energikonsumtion tas fram och analyseras noggrant. Vid platsbesök görs en systematisk genomgång av värme-, kyl- och ventilationssystem, klimatskal, belysning, vattenanvändning, maskiner, kontorsutrustning, motorvärmare och eventuella transporter. I samband med detta identifieras även potentiella energibesparingsåtgärder.

All data analyseras och en energibalans för anläggningen sätts upp. Därefter genomförs beräkningar på identifierade energibesparingsåtgärderna och rapporten påbörjas. En kontinuerlig dialog med beställaren hålls under projektet.


Arbetet resulterar i en energikartläggningsrapport innehållande bland annat en åtgärdstabell för de föreslagna energieffektiviseringsåtgärderna, ett energiflödesdiagram, Sankey-diagram, som visar vart energin används i anläggningen, vilka de betydande energiaspekterna är i anläggningen samt rekommendationer på fortsatt arbete. Beräkningar på energieffektiviseringsåtgärder görs med hjälp av både payback-metoden och livscykelkostnad (LCC).


Rapportering

När rapporten är färdigställd skickas underlaget till beställaren. Därefter bokas ett rapporteringsmöte där vi tillsammans går igenom alla delar av rapporten och presenterar resultatet.

 

Beslut och genomförande

När rapporten är färdigställd och mötet genomfört har beställaren en beslutspunkt som blir avgörande för energibesparingens omfattning, vilka åtgärdsförslag ska genomföras och tidplan för dessa. Vi hjälper beställaren med prioriteringsordning och agerar stödresurs genom hela genomförandet för att säkerställa förväntat resultat.

 

Uppföljning

Vi tillsammans med beställaren följer upp genomförda åtgärder för att kontrollera att utförandet fått önskad effekt. Det är här vi skapar det största värdet för er som beställare, när vi kan bevisa att det arbete som utförts gett resultat. Uppföljningen innehåller tydliga jämförelser av energianvändningen före och efter utförandet. Här diskuteras även hur vi går vidare och vad som blir nästa steg i besparingsprocessen.



warning Created with Sketch.