Felsökning - Laddbox och lastbalanserare
Felsökning på plats:
FAQ felsökning enegic: https://enegic.com/vanliga-fragor-enegic
https://enegic.com/fragor-och-svar/sa-felsoker-du-din-enhet-fran-enegic
Driftstörningar
Här kan du se om Charge Amps har en driftstörning: https://status.charge.space/#
Förklaring OCPP-loggar:
OCPP loggstatus- https://support-se.zendesk.com/hc/sv-se/articles/12473740617116-OCPP-loggstatus-Charge-Amps-laddare
Lyser inga lampor AmpGuard
Förklaring vad lamporna betyder:
Om ingen lampa lyser kan det antingen bero på att kontakten för 12V kabeln har lossnat ( röd markerad), dra ut modulen där trafona och strömförsörjningen går in. När du sätter tillbaka ska du hålla emot på det gråa terminalblocket så det blir som att du trycker ihop AmpGuarden. Se installationsmanual på sida 7 för produktöversikt.
Det kan annars vara att 12V kabeln är fel monterad (blå markerad).
Om detta inte avhjälper problemet så behöver du gå igenom ”Felsökning på plats” : https://support-se.zendesk.com/hc/sv-se/articles/9215749455260-Fels%C3%B6kning-p%C3%A5-plats-Amp-Guard-130651-
Fasroterat
Följ guide: https://skekraftsupport.kb.kundo.se/guide/fasroterat
I lyser inte på Ampguard 2.0
Att I:et inte lyser grönt kan vara på grund av att det är fasroterat in i anläggningen eller för att strömmen understiger 2A. Om allt annat lyser grönt så bör allt fungerar som det ska.
Kabel har lossnat
Om kabel lossnar från Halo så är detta ett garantiärende. Vi behöver inte få ett godkännande från Charge Amps innan vi skickar ut elektirker.
Lägg upp ett ärende hos Charge Amps för att få ett case id. Använd text nedan:
Kabel har lossnat från laddboxen. Vi har bokat installatör för att åtgärda det, skapar detta ärende för att dokumentera och få ett case id vi kan använda vid fakturering.
Boka installatör direkt och be dem märka fakturan med case id.
OBS. Vi har kallat detta en förskruvning men CA kallar detta en kabelavlastare, se bild nedan:
HALO_NNNN dyker inte upp
Be installatör:
- Kontrollera att nätverkskabel är hel och sitter fast
- Kontrollera att antennen är hel och sitter fast
- Testa dra ut down-led lampan och se om det fungerar
- Om möjlighet finns, prova med en annan telefon
- Kom ihåg att ha mobilen i flygplansläge och starta om via JFB innan
- Om möjlighet finns, prova med en LAN-kabel.
Fungerar det inte efter dessa steg så behöver teknisk support ta ärendet vidare med charge amps.
Följdfrågor som kan vara bra att ha svar på i ärendet till charge amps:
- Lyser laddboxen?
- Fungerar det att ladda?
- Har installatör mätt strömmen?
Ljussignaler:
Här finns förklaring på vad Vitt , Blått , Grönt och Rött ljus betyder på en OCPP Halo:
Här finns förklaring på vad Vitt , Blått , Grönt och Rött ljus betyder på en Aura:
Halo lyser rött / Rött utropstecken - Halo
Vid installation:
Kolla om det finns en firmware uppdatering, testa uppdatera. Om det inte fungerar, be installatör gå igenom Felsökning på plats - Halo
- Om ett rött utropstecken syns i portalen eller att laddboxen ger ett rött sken så se över så att pilotkabeln sitter ordentligt, se över så att inte laddkabeln är skadad.
- Om laddboxen fortfarande lyser rött så prova att koppla ur kabeln från kretskortet. Om det röda skenet försvinner så behövs kabeln bytas.
- Om laddboxen rött sken fortfarande kommer från laddboxen så kontakta CA support.
Efter installation:
Be kund starta om laddaren via jordfelsbrytaren.
Om problem kvarstår, lägg ärende till Charge Amps. Ibland behöver laddaren endast en Firmware uppdatering. Kolla om den har senaste versionen, om inte be charge amps uppdatera laddaren.
Aura lyser rött / Rött utropstecken - Aura
Kontrollera JFB och prova kabellåset
Gå igenom felsökning på plats - Aura: https://support-se.zendesk.com/hc/sv-se/articles/12506967709340-Fels%C3%B6kning-h%C3%A5rdvarufel-Aura#h_01HNZFRB6XA9Q4CFA8PGJKAXQH
Kommer inte åt IP-adressen 192.168.250.1
Bra att veta man ska inte ha ""http://" vid uppkopplingen då detta är för adresser online, "192.168.250.1" är ett lokalt offline IP-adress.
Men om man inte kommer åt den lokala IP-adressen så innebär det att man inte längre är uppkopplad på Halons lokala nätverk.
Och anledningarna till det är:
- Tiden har går ut på dom 10min har på sig.
- Man har något annat nätverk tillgängligt som man anslutit sig till.
- Man står för långt ifrån laddboxen.
- Antennen har hoppat ur (men det brukar ändå inte vara ett problem om man står nära nog).
- Man kan slå in fel IP-adress.
- Man kan slå in IP-adressen på fel ställe.
Att inte komma in på IP-adressen är ett vanligt problem och det är för att man gjort något fel på plats i så gott som alla fall. Jag vet inget ärende där vi fått in ett kretskort och vi inte kommer åt IP-adressen.
Enegic off-line felsökning
För att se varför den är offline kan man börja med att kolla vilken status Enegic-enheten har, för att se status på enheten - håll in den nedersta knappen i 2 sekunder och släpp sedan knappen.
Blått blink - Enheten är i konfigurationsläge
Gult blink - Enheten har inte kontakt med routern (troligtvis fel lösenord till Wifi nätverket)
Grönt blink - Enheten har kontakt med routern men routern kopplar inte upp enheten mot internet
Om monitorn inte lyser - Bryt strömmen till enheten och strömsätt den sedan efter några sekunder, om allt är som det ska så ska monitorn börja blinka och sedan lysa fast grönt.
Om den inte böjar blinka eller lysa - om du har en USB-adapter: testa en annan USB-adapter.
Om du har en DIN-adapter: kontrollera att vredet är inställt på 5V.
Om enheten blinkar blått eller gult - Gör en omkonfiguration (eller lägg till ny enhet om enheten inte syns på översikten). Instruktioner nedan.
Omkonfiguration:
Gå till översikten - klicka på högerpilen på mätenheten - inställningar längst upp till höger - bläddra ner och klicka på omkonfigurera - följ stegen som kommer upp på skärmen.
Lägg till ny enhet:
Gå till inställningar - Ny enhet - Konfigurera ny fysisk enhet - följ stegen som kommer upp på skärmen.
Grönt blink - kontrollera inställningarna i din router
Portar som behöver vara öppna:
• UDP-trafik till phase.device.enegic.com:65110
• Firmware update till (HTTP/TCP) firmware.enegic.com:89
• NTP (UDP) mot destination port 4242
• Tidszonsinformation (UDP) till timezoned.rop.nl:2342
Vi kommunicerar endast via 2.4GHz nätverk, kontrollera att din router har 2.4GHz aktiverat.
När monitorn har fått kontakt med internet lyser den fast grönt och är online igen.